Topola

196

је то немогућно, јер овде се сваки виши ступањ наслања на нижи ступањ, и овде сваки нови корак у наставном раду зависи од претходнога. С тога се у рвој настави мора ићи иолагано , алп тако да се неирекидно наиредује , п да ученицп са задовбљством осећају то своје напредовање. А кад би се ншло сувише брзо и предавало сувише тешко тако, да се арптметика и математика већ од почетг:а показују као сасвим апстрактнп предметп, онда би многи ученицп заосталп, и још би моглп бити погрешно оцењени, као да су неспособнп за математичку наставу, и, услед тога, и за више образовање. Пма ученпка, који имају прпродна дара за математнку. Они се познају по том, што брзо н лако схватају предавања из рачунице и математике, без многога објашњавања, и што они сами изналазе разне начпне п олакшице за решавање задатака, сами траже правила, обрасце и доказе, самп састав.вају п задатке, п решавају пх самостално. Ну има и таквих ученпка, којп имају слаб дар за математику; али њих никад нема много у једном разреду, или у једној школи. У сваком случају, настава напредује одмерено тако, да бар три четвртпне ученика у једном разреду могу добро пратити предавања н успевати у математичкој наставп; а слабпм ученицпма мора се помагатп и ван часова предавања. Учење је аритметике н математике тешко нарочпто због тога,. што се при том непрестано напреже сила мишљења, а мало нма чулнпх сред-