Topola

201

роке и законе пт. д. Наставнпк им у том помаже: обраћа им пажњу на характеристичне особине појединих предмета, -да би пх боље упознали; даје пм упутство за увршћпвање предмета; показује пм неке стварп и вршп експерпмспте у школи; водп их у екскурсије; подсећа пх на оно што су раније посматрали; побуђује их на размишљаШ о постанку п развитку неких тела, о међусобнпм односима ii о узрочној вези у природи и о природним законима. При том се употребљава понајвише диалошми облпк предавања, којпм Се ученпци могу много јаче заинтересоватп за прпродне науке, него самим предавањем и показпвањем c једне стране п слушањем и поиављањем с друге стране. С тога наставник не треба ништа да показује и саопштава ученицима, што они могу сами опазпти п пронаћи. г) Прп наставп природних паука употребљавају се разна средств а за разумевање и за памћење, и то: il правилно иосматрање природиих ствари и појава, било то при екскурсијама, или да се предмети донесу у школу, у којој имају п нарочите збирке природних предмета; 2) ексаерименти, нарочито за Физику и хемију; 3) посматрање иреиарованих ствари, које се чувају у кабинетима, као; испуњене животиње и животпње у шпириту, пресоване биљке, прерађеии минерали нт. д.; 4) модели, нарочито за унутрашње делове човечјега п жпвотињска тела, за неке туђе бнљке и др.; 5) слике животиња, биљака, минерала, машина, апарата, анатомске слике и т. д.; наро-