Topola

202

чпто су згодне слике прпроднпх тела у жпвпм бојама, п то да је слпка свакога предмета одвојена п довољно велпка, а характерпстпчнп деловн могу се још засебно представитп увелпчанп ; 61 цртање на таб.ш поједпнпх делова природнпх предмета, апарата и т. д.; 7) лупа п микроскои, да бп се добпле јаснпје представе п да бп се побудио јачп интерес' прп учењу јестаственице; 8 аоређење , одређнвање п увршћивање предмета и појава; 91 прављење иреглед а и схема радп бољега памћења систематике; 10) згоднп уџбеници, п то на нпжем ступњу са слпкама, п ннтересантнп сппсн о прпродп, као жпвот жпвотпња н. пр. од Брема), прпродно-научни проналасцп п открпћа и т. д. Без употребе очигледнпх средстава не може се успетп прн учењу природних наука. Зато су екскурсије п експерпментп врло потребнп при овој наставп. Прнродне се науке најбоље изучавају у самој ирироди , а после у хемпјској лабораторпјп п у јестаственнчком п фпзпчком кабннету, у ботанпчкој п зоолошкој баштп, у акварпји, менажерпјп пт. д. Оно што се не може показатп п јасно представнтп, не бп требало нп узиматп у програм ове наставе на нижем ступњу, јер само саопштавање п учење из књпга нема готово никакве вредностп за стварно образовање. Овде једно ироматрање, темељно п свестрано пзведено, вреди впше него многа причања п понављања о невпђеној стварп. С тога на нпжем п средњем ступњу влада готово пскључиво деиктични п ексиериментални впд предавања.