Topola

205

п аналпзовању предмета. Поред добра уџбепика, нпје потребно да ученицп бележе предавања; а ако треба нешто забележити, то мора бити сасвим кјратко, п то при крају описа или на крају часа предавања, да не бп ученпци губили време одређено за посматрање, које је важније од свега другога. Корпснпје би било од бележења предавања, кад бп ученицп могли нацрт&ти бар поједпне делове неких бпљака и жпвотиња и облпке неких минерала; али и наставнпк треба лако и вешто да се служп тим средством ради објашњавања разних об шка тела. По том бп се најпоуздапије знало, да су ученици тачно разгледали предмет п да су добро запамтилп његов облик, ако га умеју макар прпблпжио верно нацртатп по свом сећању. Ну ако то није могућно, онда мора сваки учеиик бнтп у стању, да бар речпма верно опише предмете, које је посматрао, п то без гледања стварп плп слике. С тога се при последњој репетицији уклања, дотични иредмет испред очију ученнка; али ако наставник том приликом опази, да многпм ученицима предмет још нпје добро познат, онда пм га покаже на ново п остави им га на згодном месту радп посматрања и после тога часа предавања. Ово се последње чини нарочнто иред исппт са свима природнпм предметима, који се пређу за неко време; збирке се стављају ученицима чешће на располагање, под надзором наставниковим или кога редара, пли се остављају у стакленим орманнма, где се могу добро видети.