Topola

Није потребно да ученицп памте целу класиФикацију плп потпуну систе.иу у јестаственпци; тпм бп се пзгубпло много времена, ане би се много постигло. Дово.вно је да онп увпде, како се прпроднп предметп, према характерпстпчнпм знацпма, увригНују у врсте, родове, Фамилпје, редове, класе пт. д., п да прп екскурспјп могу п самп одређивати разне предмете (нарочпто бпљке), с помоћу добра упутства. Ну наставнпк мора сам добро познаватп разне прпродне предмете у околпнп, да бп могао помоћп ученпцпма прп упознавању истпх. Ако се код ученпка пробудп јачп интерес за ботанпку, плп зоологију, плп минералогпју, онда he онп п сами радо тражпти п скупљатп дотпчне предмете и правити себи хербарпје п збирке мпнерала и нпжпх, ситнпх жпвотпња (нарочпто пнсеката); а то вредп много впше него набављање готовпх слпка за те предмете п него учење пз књпга, па макар ученицп многе природне предмете п не зналп. Иајпосле, јестаственичка се настава везује с другпм природним наукама, нарочпто с геограФијом, фпзпком, хемпјом п геологпјом. На тај начпн могу ученици схватитп ирироду у њеном јединству, и могу бо.ве разуметп узрочност пзмеђу људскога, жпвотпњскога п биљнога жпвота п узрочиу везу између неорганскога п органскога света. Ово је потребно нарочпто на впшем ступњу; а п на нпжем ступњу могу се ученици, приликом ескурспја, упутитп, да посматрају природу

206