Topola

209

вање и иримењивање, па п за ионављање и бележење, у колпко је ово потребно поред добрих уџбенпка. Време се експерпментовања скраћује п тпм, ако су и апарати п експерпменти ирости, те се сва пажња ученпка обраћа на саму појаву, п ако се говорп *само о оном што је важно п характерпстпчно п што може послужптп за објашњење узрока п закона. Физпка п хемпја, као иредмети мишљења, могу битп врло пнтересантнп за ученике, ако се предају јасно, ако се пде поступно, п ако пма довољно саморадње код ученпка прп учењу тих наука. Кад се у њих пробудп такав интерес , онда he онп радо долазити у физичкп ка бинет п у хемпјску лабораторију п ван часова предавања, те he помагати наставнпку прп спремању експеримената п самп he се вежбати у том под његовпм надзором; а то he много допрпнети њпховоме разумевању физпчкпх ii хемијских појава и законаОво је свакојако корпсније за ученпке иајвиших разреда, него учење научних хипотеза и других теоријских, чисто апстрактнпх стварп, које су сувише тешке за гимназијске ученпке. У реалци се уче природне науке опширније него у гимназији, нарочито хемија, која у њој има два течаја: нижи је у вези с минералогијом, а вишп је засебан. Тако дакле све природне науке имају у реалци по два течаја: нижи пропедевтични, и виши систематскп. Тамо су главнп задаци посматрање, поређење п памћење, а овде логпчно мпшљење. Ну поред тога, у реалци се

ПООКВНА ПЕДАГОГИКА