Topola

211

тсоје he. и пол неповољним околностима домаћим. кадри бити да се, тако рећи, сами пстешу, да се, гледајући на _ добре прпроде, облагороде н усаврше. Ово се.гдабогме, објашњава тиме, што је, махом, људска природа као оно драго камење у стени. Доста му је додир и трење са бољим од себе, па да засија лепотом и углађеношћу. Ми смо већ навелп, да успех лепог понашања лежи у лепоме такт у; а сад додајемо; да су жене најбол>е учитељке те уметностп; јер код њпх he се готово увек наћи впше такта но код људи. На пример, оне боље владају собом но ми, п некако природно су умешније п углађеније. Кад се још узме у рачун да су оне окретнпје п досетније, да имају оштрије око и осетљпвије мерило познавања п разликовања, да су, нарочпто у сптницама друштвена живота, куд и камо вештпје и оретније руке, онда се слободно може извести наук; да се у друштву паметнпх и ваљаних жена понајпре можемо научити леиоме понашању. Па, шта је то такшЗ Такт је ypoljena уметносш понаишња, која нас носн кроз тегобе, боље но п талент, но и знање. „Талент" ■—- вели један јавни писац - „то је снага; а такт, то је вештина. Талент ie тежина, а такт је мера. Талент зна шта да ради, а такт зна како да уради. Талент прави човека достојним уважења; а такт му прибавља то уважење. Талент је благо, а такт готов новаг{,.“