Topola

102

имамо два ocehaja додира, један који припада једној и други који припада другој руци). Оба наведена факта допуњују go дакле узајамно при закључку нашем на објекте спољњег света за разлику од саставних делова нашег тела. Али ова разлика прави ce још и на ,основу следећег факта. Осећаји отпора и напора на име јављају ce y многобројнпм интензивним градацпјама, ii то не само утицајем спољне дражи (одн. објеката) на наш чулни орган, него и наша воља je y стању. да произвољно ствара те градације, т. ј. да смањује. п увећава пнтензптет ocehaja отпора. Кад руком притиснем сто онда од моје воље зависи, коликом he снагом тај притисак бити изведен и према томе колика he битп јачина ocehaja отпора који ce при том додиру јавља. У осећају отпора oceha ce, као што je горе напоменуто, с једне стране вољнн активитет субјекта a с друге отране објективни отпор који тело сиољњег света ставља покретној снази нашпх телесних органа (особито телесних екстремитета). Осим тога прп томе треба узети y рбзир и ocehaje напора. Они на пме прате стално сваку вољцу акцпју и они су чисто субјективно мерило њено, док y осећајима отпора п периферним осећајнма тежине налази израза и одговаpajyha енергија спољнег. света. С тога ocehaj напора стоји према ооећају отпора као позитпвно према негативноме. Између њих поотоји разлика, која ce може карактеризирати као разлика y правду сензацпје: ocehaj отпора означава спољну страну каузалног односа, који постоји између наше воље п omopa спољнег тела, ту-тбжиште лежи y активитету спољнег објекта;. истпна pcehaj отпора оадржи y себи и : наш активитет, али само као реакцпју на спољну акцију, ;као нешто негативно ; ми смо y њему активнн само y кодико смо паоивни, y колпко чинпмо отпор спољној сиди, y колико сузбијамо опољну силу. Ocehaj напора значп на против сам унутрашњп активитет, који je употребљен за савлађивање спољне силе. Ta раздика позигивности једних (ocehaja напора) и негативности других ocehaja (ocehaja отпора), о којом ћемо ce п доцнпје сретатп. јесте нештр што лежи y самим осећајима као таквпм.