Topola

122

h, c’, и зову ce прим, секунд, терц, кварт, квинт, секст, септим, октав. Није случајно који he ce тонови, ако je дат први тон, прнм, изабрати као секунд, терц, кварт и т. д. Између бројева треперења, која одговарају тоновима музичке октаве, владају на нме извесшт, врло прости односи. Те бројне односе првп je пронашао Питагора. Ако означимо број треперења y секунди, који одговара приму (с) са 1, онда je број 9 треперења који одговара секунду (d), 9 /s, т. ј. d=с . 8 терц има треперења од оног броја који има прим, т. ј. О 4: . п 4: q / 8 е = с.—; кварт —, т. j. f = c.— ; квинт 3 h, т.ј. g= — . с; 5 5 15 . , 15 секст т. ]. а= .с; септим —, т. т. h=— .с: ок-3 Ј 3 ’ 8 Ј 8 тав двапута онолико треперења колико пма прим, т. ј. с'= 2ci (0 консонанцији и дисонанцији тако званих музичких пнтервала прима, секунда, терца ит. д. види § 30). Да би ce факту сличности између првог и осмог тона y октавама музичке скале дало графичког пзраза мора ce пинија тонова преставити као y сл. 12. Сппралнп завијутди на овој линпји, одн. места где ce ти завијутди секу са испрекиданом правом лпнијом (та су места да слицд обележеда подречним цртама), престављају ту већу сличноот првог и осмог тона. Различност пак пзмеђу та два тода престављена je y сл. 12 на тај начин, што ce октав налази над прпмом, што има већу висдну од овог, јер кад не би постојала ова последња разлпка y положају, онда би прим и октав били идентични. Психолошка аналпза тонова y елементарне квалитете мора пре свега да ce заустави на квалитативној анализи музпчких тонова. Музичкп тоновд на име карактеристични оу са своје боје. Музичкп тон исте висине чује ce различно, добија различну боју према различном пзвору, којп га производп, према инструменту на коме постаје. Хелмхолц

сл. 12.