Topola

61

злика нзмеђу унитарне и ашомистичке Психологије : по првој свест je целина, y свести нема елементарних састојака y смислу оделнтих делова, док je по другој свест састављена из оделитих недељивих делова. Међу важнпје правце Психологије долазе и објективштичка и актуалистичка Психологпја: по првој садржаји свести су (перманенти) објектп, по другој пак то су промене (о овој разлици упор. § 12.). На послетку треба споменути као засебан правац Психологпје ii еволуционистичку или биолошку Психологију, која посматра развпће духа y непосредној вези са развићем живота и објашњава форме психичког живота као продукте прилагођавања организма на спољне услове жпвота. Али не самодаје индивидуална Поихологија подлога свих ооталих врста Психологије, већ je она, y колико je дескрпптивна, y колико описује и утврђује факта непосредног иокуства,. подлога и свих других наука, π то не само поједпначних (природних и духовнпх наука) него и Филозофије. Јер факта непосредно датога, којима ce она бави, служе као подлога како за ошптп закључак о егзистенцији спољнег света, тако и за све спецпјалне закључке о његовој отруктури. Теоријска Фнлозофија (Теорија Сазнања и Метафизика) почпва тако исто y својим закључцима y крајној инстанцпји само на фактима непосредног иокуства. Али y колико индивидуална Психологија објашњава факта непосредног иокуства, уколикоје она екопликативна, она претпоставља поједине науке, нарочито природне и то y првом реду Физиологију и Филозофију. Јер, као што омо раније видели, свест je дата y вези са организмом ињене појаве условљене појавама y овом пооледњем. Од обе основне гране Теоријске Филозофије Психологија претпоставља само Теорију Сазнања, a потпуно je независна од Метафизике. Истина да постоје и метафизичка објашњења свесних појава, шта више објашњење њихово могуће je само на основу метафизичких принципа, алп y Психологијп као науци тако исцрпно објашњење појава ce не тражи, као што уопште ниједна појединачна наука не даје исдрпна објашњења појава, које испитује. Са Теоријом Сазнања пак стоји друкчије. Теорија Сазнања