Učitelj, Apr 05, 1882, page 11
155
вежбати децу како се праве разне Форме пигаља. При оволиком развоју наше радионице нама интерес од капитала завештаочевог не достиже, за то смо се ми, с одобрењем завештаочевим, помогли новцем који добијемо за улазнице и прилогом богатијих родитеља дечијих. Сем овога ми смо знатне суме добпли и од варошке управе, а нарочито од друштва, занатлискога, које овој нашој установи јако симпатише. И ако ми данас при оволиком развоју ове наше установе и све већем и већем броју деце нисмо у стању да подмиримо све своје издатке само средствима племенитога завештаоца, опет се слава његова ни мало не смањује, но шта више она расте заједно с благословом, који наше радпонице и сама светковина доносе нашој омладини и нашој отаџбини. И још ћу да вам споменем једну везу између школе и ове наше установе. Све што се око светковине потроти, ми доставимо учитељима те рачунају с лецом у школи колико смо потрошили; и то је најбољи материјал за рачунање. Приметило се, да деца то најрадије рачунају и најбоље памте. На тај начин и деца добију тачан преглед од трошка око целе светковине и навикарају се да воде рачуна о својим пословима. И сама светковина и сви радови у радионици добију тако још више дражи“. —
Ето то је главна садржина председникова говора. да њим устаде један стари пензионирани официр, замоли за реч, и Доби је. Он спомену, како међу децом која су провела ову светковину и он има деце, и како је мало по из ближе познат са свима радовима п спремом око светковине и са самом светковином Али он би молио, да се у интересу самога здравља дечијега, и у интересу олакшице у доцнијој војеној дужности, обрати још већа пажња на сама војничка вежбања (егзерцир). Она су згодна не само за вежбање дечијих мишића, него и за вежбање чула вида и слуха, развијање пажљивости. Сем наставника ову би дужност могли да врше и неки официри који су вештији у
послу. Још би свакојако било млото боље, да се деца место стрела п копаља наоружају пушкама и да се бије куглицама од глине. Тада би још могло да дође. гађање нишана, играње стрелаца и стражарска служба, што би за деду особите дражи имало. Велика гомила разних послова при овоме и честе промене и укрштања њина у најразличнијим случајевима, то може утицати на децу само тако: да, им вежба моћ самосталнога размишљања, да им оштри пажњу за добро и своје сопствене личности, и добро и сигурност свачију, тако, да п осећање о себи самоме расте и карактер јача. Поред тога он не може довољно да напрепоручује прављење шанчева. Он вели да нема бољега вежбања тела но што су то ови радови у пољу. Они би могли да замене млога друга гимнастичка вежбања, а оваки шанчеви могли би да замене и град на коме врло мало деце може да ради. На завршетку вежбања могла би већа деца с истинским пушкама да гађају нишан. За то не би требало млого пушака, п њих би сама деца могла да праве. —
Говорник се захвали на доброј вољи којим су га саслушали, п прими блатодарност за ове своје напомене. Одбор их прими с радошћу знању, и имаће их увек ва уму. На завршетку председник управи још неколико речи на госте с којима се сада растаје и рече:
„Ја сам вам изложио постанак и цељ ове светковине И ако сам успео да вам лепо изнесем тежње и намеру ове установе и да изазовем ваше допадање, онда вам могу изјавити моју жељу да и вину вашој домовини скоро започнете и добијете овако нешто. Сигурно, у почетку ви нећете имати толико материјалних средстава, колико је нама наш драги завештач пружио. Али започните „само, у маломе па ће вам допадање ваших грађапа пружити млого више. Небојмо се, да је егоизам и материјализам затворио сва срца ва бољу будућност народа. Хоћемо ли да се наше наде испуне, онда морамо нашу омладину одушевљавати за опште добро