Učitelj

294

настави, па још и код ђака из учитељске школе, кад му је начело очигледност пробило главу у шкоди! — Да се вратим на наше данашње путовање. Од неколико дана указа се депо време. Још пре месец дана нестало је снега по пољима, а и по брдима га сад већ више нема. Ја сам наумио, да децу изведем у поље чим се лепо време укаже, па макар узео н слободно време дечије, кад није друкче.

Данас беше изванредно лепо време: право пролеће. Рекох деци да се искупе у 1 сат по подне сви код школе, те да идемо у поље и то к Морави пут Лесковца. Тачно у 1 сат кренусмо се. Милина је било погледати како се сваки радује што после скоро пето-месечног тамновања излази у природу, да се наужива бар чистог ваздуха и отресе са себе школску прашину. Путем смо се разговарали о ономе што смо „зимус“ из земљописа научили.

Куда води овај пут, којим ми идемо саде (у Лесковац). На којој је страни Лесковац од Вл. » (На западној). А куда води овај пут одма иза вароши лево (За у Врању). На којој је страни Врања од наср Која је варош ближа нама Врања ал Лесковац А која је већа 2 Која је највећа у нашем округу 2 (Ниш). А која је највећа од оних вароши, што смо ми учили2 (Ниш). Кад би ишли овим путем, што иде у Врању, у које би оно село знатно дошли (у Грделицу). Што је знатнор Има л још које знатно место у нашем округу2 Још које место знате ли, да је била битка кад сте се ви ослободили» У ком округу

Погледајте на ЈИ страну! Шта видите тамо 2 (Планину). Како се зове > (Ширена или остро-вуб). У ком је она срезу г А шта видрте на северној страни (Суву-планину). (Обе се ове планине виде с лута, кад се мало изиђе из вароши). У ком је она срезу 2 (Запљанском). А у ком је то округу2 (У Нишком). Да л' је она само у Нишком овругу2 (Није — она је јошиу Пироцком округу). Знате ли још коју планину, која је у више округа 2 Коју (Копаоник, Ртањ, подгорачке планине, Јастребад и т. д.). Која је већа Ширена ал'

Сува планина 2 (Оува-планина је већа). А која је највећа од ових што смо учили (Копаоник). У ком је она округу (У Крушев.). И још у ком 2 (Топличком). Овако разговарајући дођемо близу Мораве, путовали смо више од сат и по. Која је ово река 2 (Морава). Од куда она долази овде» А куд иде одавде2 Која је оно река што близу нас овде утиче у Мораву 2 (Власина). Која је већа река Власина ил' Морава 2 | (Морава). А која је највећа што смо ми училиг Да л ова баш овде, што поред нас протиче ил' друга (Она што се зове велика). По чему се то гледа, која је већа река, да л по дужини ил по ширини» (По шиприни). А по чему се на мапи познаје, која је већа река, а која мања 2 (По томе, која је дебља насликана).

Ко зна докле је наш срезр (Довде до Мораве). А онамо преко Мораве чији јер (Лесковачки). Жоји је лепши срез, наш али! Лесковачких > (Па наш госп. са свим природно, јер они сва задовољства имају у њиховом месту — и срезу. И ако није свако задовољство лепота, опет им ја не хтенем кварити њихову пресуду). Погледајте наш срез, а погледајте Лесковачкиг Који је равнији 2, (Лесковачки). Који је оно округ тако брдовит као наш срезр (Руд. и Топлички). А који је оно раван као Лесковачки срез 2 (Омедеревски). Како је овуде поред Мораве, је ли брдовито као око Власотинаца 2 (Није). Због чега 2 (дбог Мораве). Па и Власина протиче кроз наш срез, што он није раванр — Ја им кажем, да јест истина, поред реке равница, али поред малих и мала равница, а код неких само корито куда тече равно, као код Власине.

По што смо се овако подоста наразговарали, пустих их да се поиграју.

Не прође много а више њих дотрча к мени: ево г. цвећа! Причајте нам о цвећу. (Показаше ми кукурек и љубичицу). Казали сте! — (Зимус смо учили животиње и неколико минерала. Један што понавља рећи ће једном: Г. лане смо учили и траве. Том приликом ја казах, да ћемо и ове године учити, само кад буде трава). Играј-