Učitelj

988

инжењера, лекара и молера, али их немамо за образовање грађана.“

Овом недостатку доскочила је садања, Француска република.

Марта 21, 1880 год. држао је Пол Бер јавно предавање у Хавру „О настави у демократији“, где рече између

осталога и ово: „Настава грађанска и.

морална ! Ја хотимице употребљавам две речи, и то са правом. Јер ми говоримо о васпитању у демокрацији, а ту нема једног облика владе, која их тако потпуно обухвата, пошто и сама демокрација почива на најчвршћим основама, самог морала, т.ј. на идеји правде.“

И у год. 1882 заувима настава, коју је Бер захтевао шрво место у Француској основној школи; а настава из религије је избачена из основне школе, и предата је у руке свештенству и цркви, куда по правилу и припада.)

У једној земљи, која сама собом управља, у којој свањи грађанин гласањем узима удео у управи јавних послова, не може се дозволити, да грађани не познају њихове политичке и социјалне дужности. Та, како ли би они могли љубити и штовати онај устав, који и не познају !

Грађани, који се поносе овим дичним именом , а не знају, какве дужности оно обувата; бирачи, који дају свој глас за овога или онога, а немају ни појма о важности те радње; пореске главе, које дају своју зараду, а не појимају за што је порез; чланови државе, без знања, шта је то држава;

5) Па ни у другим државама, ни у Немачкој, ни у Аустро-Угарској, ни у Швајцарској итд. не предају учитељи религију, већ свештеници, и то или у школи, у нарочитим часовима, или приватно код дечијих кућа.

ратници и борци за државне идеје и идеје своје нације, а без појма о својим идејама и идејама своје нације —

_ето то су грађани једне државе, који

ву одрасли без наставе о грађанским правима и дужностима.

Још Песталоције је писао : „Без грађанеког и подитичког васпитања јесте суверени народ дете, које се игра ва. тром и еваког је тренутка кућа у опасности да букне у пламен,“

Најбоље је срество да се постане добрим грађанином, да се најпре по-

· стане добрим човеком. И за то се у

Француској не одељује настава о грађанским правима и дужностима од наставе из морала. За то је Бер и захтевао, да се настава о грађанским правима и дужностима, и настава из морала отпочну још од рвог разреда осн. штоле.

На основу поменутог школ. закона од Марта 1882 год., виши просветни савет за јавну наставу у Француској већ је у јулској седници исте године донео шрограм за ову наставу, као што следује :

НАСТАВА ИЗ МОРАЛА нижи курс (од 9—11 год.)

1. Дете џ породиит.

Овде пре свега научити дете дужностима према оцу и матери, па према деди и баби, (и осталим члановима породице, ако је задруга већа), а то су:

"послушност, поштовање, љубав и бла-

годарност. За тим поучити децу о дужностима између. себе, и о дужностима према млађима у вући. А по том треба их поучити ио дужностима у школи, у коју ће скоро доћи, а то су: триљежање, пажљивост им чистота.