Učitelj

635

контури), па онда се повлаче место прутића црте плавазом; друто се цртање састоји у томе, што се црте сликаног предмета везу концем: треће цртање састоји се у томе, што се боцкањем овпача вају црте; а четврто цртање знате.

Ручни радови. Од ручних радова, који су на изложби врло добро саступљени, најнростије су тканине. Узму се 4. дрвцета, склопе се у виду четвороугла (квадрата или правзоугла), опруже се конци преко тога квадрата, и онда се преплећу конци разне боје или артија шарена. Од картона граде: корџице, сандучиће, колица, кола и волове, сандуке итд. — Од везова има: везени крстови, разне геометријске Фигуре итд. . –- Плетених ствари има: најпростији облик кошуље, сукње, рекле итд; има и савршен облик лвивења: кошуља и цела хаљина.

На другом месту видох и овакове ручне радове: папуча и кућа од артије, лист од гипса, шалчићи од дебеле вунене пређе, орман и у њему смештено рубље израђено, сто (обоје од дрветај, кревет по Француски, столица од дрваца, чаша од прутића, барјак

(израђен плетењем), цвеће од вунице, колевка, рог, бутеља (исплетена од прутића и артије), ципелице од крпа, слова од артије, животиња од пужића и сијасет других ствари од сламе и земље.

У Швајцарској ручни се радови деле: на ручне радове сеоских осн. школа и ручне радове варошких основ. школа. Од ручних радова вар. школа видео сам: чарапе, кошуље, почетке за штрикање и екловање. Међу руч радовима сеоских школа видох: рукавице, чарапе и кошуље. То су ручни женски радови.

Ђаци Учитељске школе у Берну израдили су: столичице, креветце, столове, кола са канотама (од дрвета све, кутије, пескаоннце, чивилук, тањире, сланике и силество других ствари од дрвета. Од артије има: разне кесице, укоричене књиге, геометриски-· „облици итд. ко

Невмателске основне школе. МИ ова је школа изложила најви-. ше ручних радова: од артије, конца, дрвета и сламе. Ту н. пр. видох : разне крстове, звезде, шешире за лампе, листове (од дрвећај,: кесице за оставу сата, маказе (од артије) итд. Од дрвета има: разне коцке и од њих разне Фигуре, котарице (од прућа), кућа, сандук итд. ·

Нелова. (Мбе гласовна метода у Француској. На једном месту. у изложби застадох једног Францеза, који врло живо — по Францески, — објашњаваше како они у практици изводе гласовну „методу. Од нрилике он овако објашњаваше: На једној штици била је сва азбука, неке слике (глава од краве, овце итд.) и пуно слогова. Сад настаје овакав разговор између ђака и учитеља: , ;

— «Шта је тог — пита учитељ.

— „М“ — одговара ђак.

— „Шта је овог“ —

— »Уу“ — говори ђак.

Учитељ сад пружи прутић на главу кравину, па запита, како риче крава, а ђак одмах одговори уму“. Тада упита шта се добија кад се каже ум<“ „уу“, дете се опомене краве, па одговори му». Тако исто чнни и за уме» и остале слогове.

12