Učitelj

636

По моме мишљењу ово је терање у крајност. У осталом ја не могу гарантовати да сам добро разумео оног Францеза. Али ако га будем добро разумео, онда ово није никакав добитак. Призивати краве, телад, јагњад у помоћ, ја не одобравам. Кад се ученици добро извеџбају у анализирању и синтезирању. онда је лако.

Цирилика рачунаљка има све шапке у дупликату , а тако исто

и куглице су четвртасте (оваке:

ј, и с једне стране стоје: ~ а у ј прне куглице, а с друге, а на' другој шипци, беле куглице, Белгиска рачунаљка је са кривим шипкама. Ево како изгледа:

За шта су ове шипке криве, то не знам. Сигурно су такве због веће ком бинације. Мапе. На изложби од школских ствари највели– чанственије су биле мапе. Код овог школског учила пајвеће је савршенство, па је чак и кулминирало. Савршеније не може бити. Читаве огромне, сале биле су испуњене још огромнијим мапама. Ове се ове мапе

могу поделити на троје: обичне, рељефне и најсавршеније. Прва врста мапа то је она што се и по нашим школама налази. И ове мапе могу бити тако живо израђене, да се одмах види висински облик и историска места. Друга врста мапа (рељефне) имају велику важност у школама елементарним и средњим, где је апет-. ракција или у стварању или слаба. Пластично преставити неку земљу лак је иосао. Мапа се може испупчити пресом. "Трећа врста мапа заслужује највећу пажњу. У гипсу израђена удубљења, која престављају равнице, потоке, долине, после узвишења, сва: брдашца, брда, планипе, За тим су начињене и шуме од ситног дрвећа, ливаде од маховине, ограде од дрваца, мостови, путови од песка, вода, шанчеви, њиве — ама баш онако како је у природи. само у минијатури. Такве мапе, израђене у гипсу, виђао сам најразноликије, и њих сам са највећим интересом посматрао. На њима нису престављене читаве земље, државе; не, на њима су престављени мали комади земље, нпр. села, вароши, варошице, разне војничке позиције са најближом околином. На тим картама, (моделима боље) лепо се види облик извесног предела, зеленило: шуме и траве, белуцање путова, насипа, крој и положај кућа, села, ограда, распоред војске (ако је војничка позиција), кретање обе војске, борба — баш онако како би гледао у природи. Овако престављање неког места или предела може врло дивно да послужи за објашњење првог ступња апстракције. Ништа дивније не би било него кад би оваке мапе биле за П и ШИ разр. о. шк. који се