Učitelj

484

знамо да је наша основна школа, за осамдесет година, слободна живота прошла кроз четири Фазе. Живела је "најпре као школа «часловца» и «псалтира;" по том као школа «прве знање,» «мале црквене историје» и «срицање:> после као школа са чувеним програмом од 1871. године, са ограниченим и детаљним програмом и извесним методом. |

У овој се фази данас налази основна. школа. Она је почела од 1889 године. Кад сумирамо број година од једне Фазе до друге наћи ћемо да је свакој Фази требало 10—15 година. Истина првим двема фазама требало је и више година но 10—415, али овим другим двема требало је много мање времена. Шта је пак задржавало основну школу у првим двема фазама толико година. ми нећемо сада да испитујемо; као што нећемо да ис- _ питујемо ни то, који су узроци гонили те је основној школи у другим двема фазама требало много мање времена. Ја ћу само да констатујем Факат, да је нужно да, прође извесно неко време од једне до друге Фазе, Ова · „в нужност оправдава тиме, што се свака новина, па и у школи, мора поступно и природно да уводи у живот, да се полако та потреба, та истиња, сроди с народним животом, да постане тако рећи обичај народни, нешто што би било доцније тешко оствзрити.

Садашња фаза у којој се налази основна школа не броји више но 8 година. И ако је тако кратко време овој фази, ипак многи од нас траже, и то држе да, траже с правом, да се за кратко време уреди што потпуније основна школа; да се што потпуније изврши начело обавезне наставе; као и прецизније уреде односи између школе и наставника, општине и државе. Кад упородимо напредак једне Фазе до друге, онда ће бити лако сваком наставнику, који журно греди напретку, да дође до закључка, да је време од 8 година доиста, кратко време. Оно не даје довољно искуства како Министарству тако и законодавном телу па да извршени рад