Učitelj

652

у школи. Често пута чак и у ваљаној породици задовољавају се са нормалном детињом приљежношћу. Међу тим, у јавном животу не цени се добра воља, него успех. У опште може се рећи да домаће васпитавање мање помаже развитак детиње енергије. Нарочито ако овде узмемо у обзир и то. да мушкарци излазе из куће на рад, а дете већином остаје међу женама, где готово по васдуги дан слуша најразноврсније женске разговоре, који су често пута препуњени са «рекла-казала“. С тога због домаће тишине и ограничености дете с једне стране не задобија праву опитност у друшгвеном животу, а о друге опет стране његов карактер и мишљење због подражавања врло лако може постати правом копијом родитељског карактера и мисли. На тај начин, дете се и сувише проницава предрасудама и недостацима „старијих укућана.

Сва горе споменута неудобства чајвише се јављају када дете отпочне расуђавати и осећати се као спо-

собно биће за личну аутономију. Тада ради. избегнућа

неудобстава у даљем домаћем васпитавању, ваља, исто попунити или заменити школским васпитавањем и обравовањем. | Школска дисциплина даје детету јаснији појам о равноправности, кога није имало у породици: «Под очевим кровом — вели Некер — дете ниским вије равно; од свију чланова одељава га или раст или положај. Мањима, оно мора попуштати зато, што су мањи, а већима зато што их ваља уважавати. Реците, како ће се под овим условима образовати појам правде! Међу тим у школи је равноправност, јер младић учи се уважавати своје и туђе право. А пошто за њега ни један друг не сачињава предмет особитог поштовања нити особитог великодушја, то се дете навикава на бобру против искушавања или угрожавања, само кад је уверен у своју правичност. На тај начин ученик добија. моралио јунаштво, које Некер врло добро назива као: «ретко и скупоцено