Učitelj, Dec 01, 1890, page 15
757
исто тако основица за најстарији бројни систем десетни. Десет прстију на човечијој руци јесу она рачунаљка, на којој су људи, од како их је. одбрајали ствари и предмете. Десет прстију на човечијој руци јесу оно, што је утицало да се у свим мерама заведе десетни систем, по ком су начину биле удешене и неке старе мере.
Али највећу славу достиже рука као инштрумент. Стари Аристотел Стагирски мудрац, вели на једном месту «Рука је ораан над органима.» А то значи: „Оно што се разуме под органом у руци је дошло до таког савршенства, као нигде више под небом.» А са особином рукином, као тако савршеног инштрумента, стоји даље у свези и устраво држање главе и прав ход, ас тим и могућност да се мозак развија и усавршава. као што бива једино код људи. Љуство је с тога материјалне радње рукине пренело после и на своје духовне радње, те се тако каже, да човек умом «схвата» да равумом «обухвата» оно о чем се мисли, да се нечији ум «пружа» на далвко, а неко опет има «скнучен> видокруг да неко пма нешто у свом «подручју,» итд;— До душе није била ипластички бог зпа како лепа мибао, али је била пупа Философије и појезије, кад су стари Индијанци свог бога Живу градили са четири руке, те тиме хтели да изразе, да је бог Жива са своје четири руке , биће узвишеније од свију осталих бића. —
Но рука, сама по себи, не би постала оно, што је, она не би била у стању да ради оло што ради, кад не би стојала у особитом односу према чулима, а нарочито према оку. Да су се случајно, услед ма Каког узрока, развили стражни удови у руке, онда те руке не би никад биле у стању да врше оно, што врше руке као предњи удови, јер би им нелостајао регулатор, управљач у раду, очи. Ми можемо рећи, очи су прозори кроз које ми напоље гледамо, а руке су справе, којима ми на оно што видимо дејствујемо. Око и рука чине потпуно једну целину. Једно без другога не може се ни замислити. И