Učitelj

86

Кад се школски рад правилно врши, тада је и дечја покретљивост подпуно задовољена, јер се регулише непрестаним радовима. На тај начин, дечја се покретљивост пропицава у разноврсне интересе, који вежбају час једну, час опет другу ученикову подобност. Очигледно је дап у овом погледу правилно уређење школске дисциплине не само што разредно друштво осигурава од грубих и бурних појава самовоље. него у исто време потпомаже и свестрани развитак особитог активног расположања, под чијим утицајем ученици сматрају рад и труд као задовољење природних потреба.

| Сваки признаје да је на практици врло тешко правилно уредити наставу. Практика нам показује да је дечја покретљивост непсцрпима Ма како да је правилно уређен школски рад, опет ће се у сваком разреду ноћи п такви ученици, којима остаје довољно времена и за песташлуке. Деца се никад не занимају са таквим углубљењем које би искључивало сваки несташлук; за то је потребно друго средство, чији би се утицај непре_ стано продужавао, а такво је стално средство надзор,') који непрестано прати ученике, проникава у њихов дух и свуда се јавља као заштитник школског поредка.“ _ Надзор допуњава збир свију спољашњих мера школске

т) „Настава је најподеснија само у одређене часове, но васпитање је могуће свагда и свуда.“ Јутром и вечером, као што говораше Монтен, за време рада и забава, сви су часови удобни за васпитање и у свима околностима могуће је показиватн детету поучне примере.« Ва«спитач је дужан старати се и мотрити за децом вроз различне фазе њиховог живота и у заједзичком животу са другима ограђивати их од штетних утицаја на развитак њихове индивидуалности.) Греарђ Духђ дисциплини вђ воспит. бр. 1! стр. 41.

8) «Подржавање најситнијих погодаба као што су правилпо седење, на одређеном месту, несагињући главу на скамију и не подупирајући се рукама; држање руку на скамлију, с приправношћу узети перо или изналазити у књизи; наслањање ногу на патос нв грчећи их под скамију п не склапајоћи их, једну преко друге. Све је то изванредно корисно за подржавање бодрог духовног и телесног стања,“ 1уркевичђ. Курсђ обтен педагогики стр 97—98.