Učitelj

— Учитељ може стати на узвишено место, да га сваки ученик види.')

Колико је правилан суд Коменскове науке о настави најбоље ће се видети из онога што он наводи о почетцима земописа и астрономије у материнској школи :

— Астрономија може се почети већ у другој и трећој години и то мотрењем небескога свода, разликујући шта се зове сунце, шта месец, а шта звезде; у трећој и четвртој години могу деца разбирати да сунце и месец излазе и залазе, да се месец некада види пун, а некада непотпун.

— Почетак земљописа биће у првој и другој години, кад деца знаду разликовати свој кут; колевку своју; у другој и трећој кад познаду собу у којој станују, спавају, једу; кад се упознаду са ходником, кујном, двориштем, вртом; у четвртој, кад се упознаду са улицом тргом, стричевом, ујаковом, теткином и бабином кућом; у петој и шестој години кад то све боље утврде и кад се науче позпавати шта се зове село, поље, ливада, река и т. д.»

Ето основа данашњем «Познавању околине и места». И шта ми после 300 година можемо боље од овога, препоручити родитељима и учитељима и млађих разреда осповне школе; И као што је Коменски у овоме предмету тачан и прецизан, тако је и у свима осталим.

Оснивач очигледне наставе, а отац методике само је и могао написати Свет у сликама (Огђа ракбив) у коме је до ситница, израдио поступак, кога се у главноме сви данашњи учитељи придржавају у предавању тога предмета држећи се у свему његовог начела, да је:

— Мисао наша као млин, који непрестано меље, а коме помељари спољашња чула (вид, слух, пипање, кушање и мирис) непрестано доносе што треба да меље».

ђ) Ево још неких мисли његових о настави:

!. уНауку треба поделити на одељке, што са чиме и за чим да иде, тако да ништа не омета једно другоме него да пут крчи једно другоме“.

%. „Свако правило треба изрећи најкраћим и најјаснијим речима“.

3. уда свако правило треба везати множину примера“.

4. уТреба учити од познатога непознатом“.

5. «Нека се ништа не учи на памет што се не може разумом схватити“.

6. „Све што се ради мора бити корисно будућем животу, Шта ће нам наука која ће се доцније у животу заборавити 7

1. уПравило, пример и вежбање воде васпитаника жељеном циљу“.

8. уПонављањем, испитивањем, вежбом треба ученици да усвоје све, због тога понављање и вежбе треба чинити свакога сата.

9. уШто је сродно да се учи у једно време“.