Učitelj

_ основној настави. Јер осврнемо ли се за часак на практичку

бине јесте толико исто, колико вегетирати — живети као орга-

10 ПРЕДАВАЊЕ ВЕМЉОПИСА У. основ. школи ВЕДАВАТЕ ПОПА АЕ

онај други важнији део —- 0 начину како треба данас предавати земљопис.

Но, пре свега, ваљало би, да скренемо мало пажње на важност овога наставног предмета, која се не да спорити у |

корист од изучавања тога предмета, уверићемо се 0 његовој важности и неопходности. Ни један човек, па ни најнеобразованији неће се везати само за кућу и на кретање само око куће у свом животу; Но нека животна потреба мора га нагнати на даљи корак у простору. И само познавање земље, путова, река помоћи ће му, да свој циљ У том погледу постигне. Она ће му дати маха, да своју делателност и као трговац и занатлија. индустријалац и научењак развије у већем обиму. Трговац одр-. жаваће везу на корист своје трговине са осталим трговцима, из далеких места. Тако исто чиниће и занатлија и други. А непознавање земље, путова и река и немање појма о просторности_ ј затупави свако умно створење, управо спута га у неку укру“ кеностои не да му, да 'селати ма каква предузећа од већег | полета за напредак било у привреди или науци. У кратко, велим, непознавање свога места и околине и барем своје отаџ-

низам без кретања. А шта да важемо за толики светски саобраћај, који је створен на основу познавања површине земљине; Од какве је користи он по напредак ума човечјег и индустрије његове ! је“ : Даље, наш живот много зависи од физичких појава наше земље н. пр. од дана, ноћи, страна света, промена годишњих вре мена и др. појава. И сваки паметнији човек тежи, да му ко год. разјасни ове промене у природи, а међу тим наћи ће објашњења, само у тачном изучавању земљописа. _ | Ово смо довде наговестили важност земљописа са практ. тичког гледишта. Но земљопис је важан за наставу и б тога што је он средсреда или природна концентрација скоро за све предмете. Јер ако хоћемо свестрано да посматрамо и проуча“ вамо Земљу са оним што је у њој и на њој у свези са оним, што се на њој десило пре или после, морамо као главно да претпоставимо свему овоме познавање Земље и просторности на њој. То значи, ако хоћемо довољно да појмимо и да се користимо проучавањем историје и природних наука, потребно нам је знање из земљописа. _ Но земљопис има. још једну непобитну важност у васпитном погледу, 4 то је: изучавајући земљопис ми негујемо осећање 0 природној лепоти, посматрајући лепе пределе са природним по јавама у њима. Дакле, развијамо у својим ученицима, естетимна