Učitelj

16 ПРЕДАВАЊЕ ЗЕМЉОЦИСА

У основ. школи

учитељ увек особиту пажњу обраћати на упоређивање непознатих река, планина, места и др. са већ познатим — што деца, то веома памте, јер их занима.

На крају ће доћи преглед свију округа у једној целини, истичући главније планине, реке, места и др. и доводећи у везу тако, како би ученици имали пред очима једну целину од свију | округа, дакле — отаџбину, Краљевину Србију.

У Ш разреду се изучавају и биографије знатних људи из првог и другог устанка. Ово је такође важна, ствар, јер ако се истакну њихова најважнија дела у живој боји, биће од великог и корисног уплива на ученике у погледу моралног васпитања, а то је и главни циљ учењу тих биографија.

У ТУ разреду треба на овај исти начин прећи све српске земље пошав од Краљевине Србије, а све упоређујући са већ | познатим рекама, планинама, и др. При том ваља уочавати деци 1

извесне карактерне особине појединих крајева. На пр. како у Босни има Срба католичке и мухамедове вере и да су то по крви прави Срби, што се најбоље доказује чистим српским језиком, којим они говоре, незнајући за други. Или како у Видинској п Средачкој области такође живе прави и чисти Срби, самбо што су под непосредним упливом владајућег језика мало одступили од правог језика; но да се најбоље познају по оби- | чајима српским, а особито по слави, Или како су Срби Далма- — | тинци веома, добри морнари, због тога, што су то силом оком“ ности морали постати; а међу тим Срби Црногорци веома чврсти, јуначни и храбри ратоборци, јер су одрасли по кршевитим планинама ит. Д. ИТД.

Климат, природни производи, занимање становника. појединих српских земаља веома, је потребно изучити упоређујући са оним чега има у Србији. |

Најглавније пак срество за тачно изучавање земљописа У овом равреду јесте цртање карата: јер тиме ученик учвршћује појам о некој земљи са свима њеним особинама. С тога и ваља обратити особиту пажњу на њега и подржавати га у свакој

_ прилици. Шта више, ако би учитељ имао при руци слику неког предела, вароши, реке, ношње људи или друго, то би му још боље срество било за разумевање саме ствари о којој се говори. 1а

По свршетку свију српских земаља имао би се прећи целокупан преглед њихов, како би се добио појам о целини. Овобито је то овде важно, што би се овим пробудила, свест и осећање за уједињењем целога Српства у једну Велику Србију —

снажну и силну, као што је била под Душаном Силним,