Učitelj

Е

ПРЕДАВАЊЕ ЗЕМЉОПИСА У основ. школи 16

Х

стићи само непосредним посматрањем; то значи ваља с децом чинити излете у околину и тамо им показати шта, је брдо, шта долина, равница, река и т. д, Тамо ће се упознати и са ливадама, пашњацима и планинама. Посматрајући“ какво је време, научиће се да распознају разне непогоде, излажење и залажење сунца, годишња времена. За тим пољски радови, јесењи пролетњи и летњи, све то-као и много што шта друго може сеи треба научити у тим излетима у поље. Само мали изузетак нас ставног материјала мора се изучити у школи; а то се може постићи зими, када је одвећ зло време. На пр. тада се може прећи разговор о зими и зимским радовима; разговор о снегу и леду, о неким јединкама из природних наука као и кратко причање историјских догађаја из места.

Све ово, ако се пређе овако, створиће се добар темељ за, даље изучавање непознатих земаља. Ако ли се и даље буде учило само у затвореној школи, онда ће учење земљописа промашити свој циљ, и претвориће се у механичко учење неких непознатих речи, од чега нећемо имати никакве користи ни у млађим ни старијим разредима. МЕ

__ Понављам опет: да ћемо имати велике користи, ако децу изводимо чешће у поље и тамо им на стварима дајемо основно знање из земљописа. Јер на тај начин и идемо природним путем до постигнућа циља и имамо једну веома важну корист од тих излета, на име: поред развитка духовног потпомажемо и телесно здравље у наших ученика на чистом ваздуху.

У Ш резреду иде се са изучавањем земљописа даље, па се учи о срезу у коме је школа. И овде учитељ треба, да има на уму оно чулно посматрање у почетку године. Сав срез требало би по могућству непосредно, да је прегледан, ако не у путовању, а оно са каквог узвишеног места. А мислимо, да је мало тих срезова, који се не би са неког свог узвишеног места, могли прегледати. И одма на том месту могла би се показати. граница на све стране и шта је иза те границе; а још лакше планине, реке, равнице, путови и главна места. А после овога дошло би цртање свега у школи на табли. При том би добро било прецртати цео срез засебно на једној артији и обесити о дувар. Тако исто прећи и остале срезове на основу познатог среза упоређивањем; а најзад преглед целог округа и цртање истог.

Чим се примети, да су деца исто тако нацртала са разумевањем, одма им округ показати и на мапи и упоредити, како се све то исто налази и на мапи верно нацртано. Тако се деца, веома разумљиво преводе са природе на мапу. Остале округе треба прећи не улазећи у појединости као код првог; но ту ће