Učitelj

АСОЦИЈАЦИЈА ПРЕОТАВА 385

било народа, онда ћемо иставити упоредо са овим и карту дивљачког живота и т. ДА.

Таким састављањем различности достижемо у неколико циљ, ми не само што дајемо ученику у место једне слике две, већ свака од ових слика остаје и јаснија и дубље се укорењује у његовој души, но кад је једна. По оном општем закону : да два, трага (осећаји прест. изазивајући у души један другог, укорењују се боље но сами за се. — сваки траг придаје силу другоме, а и добија силу од другог, негубећи своју сопствену. Кратко рећи: како осећај тако и идеје и преставе асоцирајући се по различности, узајмно се допуњују и укорењују једна другу.

|. Асоцијације по сличности.

6. Кад је престава у нама репродукована потпуно понављањем пређашње, онда она. сама удубљује траг пређашње, утврђујући је у памћењу. То исто бива и кад је нова престава, премда се она и може разликовати од пређашње, но ова је различност тако слаба, да је свест није могла схватити. Тако н, пр. ново име врло слично са оним, које ми већ знамо, не подсећа нас на различност, ако ли не обратимо особиту пажњу на ту разлдичност, која је међу њима битна. Но ако у новој престави има неколико делова, којих је било и у пређашњој, а уједно са овим има и неколико и нових делова, којих није било у пређашњој, онда произлази са свим нова појава. Слични трагови, једнаки делови асоцирају је у једно, дајући силе један другом, а међу тим и оно, што је различно у новим преставама везује се с тим, што се већ асоцирало по сличности. Ово се објашњује особинама нервне системе. Усвојивши какву било навику можда и с великом муком, наши нерви већ раде према, овој навици. Тако исто човек, привикавши се да свира коју игру на Форте-пијану, лако прима нову музичку пијесу и т. д.

Нова асоцијација престава тако рећи срашћује једним сво-_ јим делом са старом, која се већ чврсто укоренила — и опире се својим новим делом на овај тврди основ. На овој особини памћења основани су сви методи изучавања језика. страних, и имајући свој почетак од методе Жакотове. (методи Робертсона, Сајденштрукера и др)

Овде су мучни особито само први задаци, а што је даље све постепено лакше и лакше постаје, само ако су први задаци изучени с највећом тачношћу. Нове речи и реченице непрестано се мешају са старима, утврђују се сталношћу ових