Učitelj

ОЦЕНЕ И ПРИКАЗИ КЊИГА И ЛИСТОВА 491

>

Борба Хрвата с Турци, Кгађем! 12 Кисе НарзђигзКе, Геороја 1, Побједа. (песма), Салса Маја Тегезја, Јуначко пожртвовање, Егапјо Јогр |, Мага тепуја (песма).

У овим чланцима, као што и читаоци виде, узети су одломци из хрватске историје, истичући главније и лешпе моменте историске. Сви су чланци лепо написани, те се њима с успехом могу деца уводити у историју хрватског народа, а истичући славна дела појединих јунака гајити љубав према народу свом и будити патриотска осећања.

Четврти одсек. У овом су одсеку чланци за изучавање јестастевнице. Ту налазимо ове чланке: Рггоф (песма), Вук или курјак, Раг, Јеж 1 Најса, Ласица, Кгб, Загонетке, Јеж 1 ћгсак, Лес, Мудра скупштина, МЕ 1 вјефуа, Ооса, Говеда, Копј, Згпа, Кокошар или голубар, Зјауцј, ауцјса (песма). бјетса, Врабац, Гавфамјса (песма) Рајак (сагјбј, Смиловање (песма), Ралшт (песма), Лађе, Слепић, Упије, Веђе, Гробар, Рсеја, Сабор кукаца (песма), Стчвјетса, Рачк, Рих, Жуобпје, Загонетке, Ргојјебе (песма), Ргојјебе 1 сулеб, Мајчина душа (песма) Хпо, Рјезта о Хеб, Џ хобпјаки, Нгаз|, Храст и врба, Тра, Огпогомса, Винова лоза, Утоггтадаг 1 утоуа Јота (песма), Обгоупо рује, Гљиве, Вије, 501, Вапненац, Загонетке, Леђело, бумпор, Катет чејјеп 1 Катепо шје, Руде, Рптода 1 рпгодитпе.

Међу поменутим чланцима који говоре о појединим јединкама из јестаственице, има и басана, и песмица, а и загонетака, које зачињују причања о животињама и биљкама. Чланци махом су написани онако како и треба за читанку, али за само предавање о појединим јединкама остављено је ту још доста да учитељ допуни. Јер н. пр. у чланку о кртици (КгЕ) нема никаког описа те животиње већ се само говори о том како она копа земљу и чиме се храни, те кад би се у предавању само при томе остало, деца, која пре тога нису видела кртицу, неби ни знала тачно кака је то животиња. Као што се види из реда чланака, нису овде узимате прво познатије јединке па онда непознатије, јер н. пр. прво се говори о вуку џа о псу, пре о славују, сеници и др. него о врапцу. Ми пак мислимо да је требао поступнији ред да се узме. Али то учитељи могу и сами поступно узимати, јер не морају чланке редом читати. Ну у овом одељку налазимо и неких замашнијих погрешака. Тако н. пр. после басне о јежу и лисици, долази чланак о ласици. О ласици се почиње речима: „Чусте ли већ о ласици како ноћу покоље кокоши и изпије јаја“, па се даље о ласици говори како она чини разне штете. Описа нема ни за лисицу ни за ласицу, а кад се о ласици онако почиње са свим ће деца закључити да је лисица и ласица једно исто. Требало је дакле баш изрично и тачно казати шта је лисица, а шта ласица. Или бар да нису ова два чланка дошла један до другог. Даље, рђава је басна о јежу и рчку, јер се ту казује како је рчак примио јежа у свој стан да преноћи, а овај га боцкао и истерао из куће. Басна ова изазива мржњу према јежу, а љубав према рчку, међутим рчак