Učitelj

УВОД У ПСИХОЛОГИЈУ 319

науке уместо самих појава више бавиле носиоцима њиховим т. ј. истраживањем шта је материја, а шта снага, то би оне једва нешто измакле испред психологије. Физика и хемија, нам дакле нарочито показују, колико је широко поље испитивања, и до каквих се сјајних резултата може доћи ако се, или још боље, кад се баш не узме у претрес истраживање суштина. Због тога је и (емпириска) психологија напустила питања као што су: шта је душа! откуд долази! камо иде! где јој је седиштез да ли је бесмртна! и т. д. пошто леже изван граница нашег искуства.

Из овога можемо извести, да предмет за успешно истраживање људско, и не може бити суштина ствари но само њихове појаве и њихови односи. Дух људски, досада бар, није дошао ни до каквог сазнања о суштини, а међутим све његово знање није ништа друго до сазнање једног дела појава и њихових односа. А ако је истраживање суштине у опће могуће, то му свакако мора претходити опсежније и исцрпније сазнање појава. Ово важи за све науке, а, нарочито за, психологију, јер је досада само један незнатан део њезин објашњен и протумачен. Сад нам је јасно, да само емпириским путем можемо доћи до успешних резултата у психологији. Рационална или спекулативна психологија је наука метафизичка..

Шта значи то,и да ли и рационална психологија има свог оправдања '

Крај свих неуспеха у истраживању суштина дух људски се никад неће ограничити на испитивање самих појава. Вечито ће тежити да савна, шта је у тој вечитој промени појава, које око себе опажа, стадно и непроменљиво, шта је суштина њихова. И ако никојим другим путем, то ће и даље својим слободним умовањем — спекулацијом — одговарати на та питања, а на сваки начин да ће према стеченом искуству и одговор му бити друкчији. Метафизина, наука која се о тим питањима, бави · шта је све ово око нас, из чега је постало, и који му је смер —- неће никако престати, јер ће човек вечито жудети да сазна, што му је незнано.

||. Принципи и задатак психологије.

Под називом «психологија» разумемо само емпириску психологију, јер само та психологија има, особен положај, упоређена са осталим наукама, а рационална или спекулативна, поихологија нема тога положаја, пошто јој је предмет заједнички са метафизичким, према томе је само одељак метафизике. За