Učitelj

ПРЕЛАВАЊЕ 491

не делове појединих слова, речи и реченица и да се свима поклања до вољно пажње и брижљивости у писању.

Учинивши ове напомене, да пређемо сад на само продавање писања по такту.

1. Писање црта и слова.

Вежбања у писању црта и слова може бати на прописима и прописницама, али је боље на вежбанкама, јер су тамо линије шире, па се могу црте и слова писати у већем облику (од једне до друге линије у вежбанци).

Кад учевици, на часу пасања, спреме хартије, перо и мастило, треба да оставе све то на клупу и да седе право докле им се на табли покаже шта ће и како ђе писати. Џикад не треба дозволити да ученици седе како ко хоће, кад им се што показује, јер онда неће сви пазити. Кад учевици напишу једно, треба такође да оставе пера и да чекају докле им се друго

покаже,

Писање црта. У треба прво вежбати у писању поједивих прта из којих су састављена слова као: коса танка, усправљена дебела, усправљена доле савијена, полукруг и т. д. Узмимо н. пр, да се пише коса танка или усправљена дебела црта. То треба вршити овако: Учитељ покаже на табли како ваља то писати. По том учитељ напише неколико пута на табли, а учевици гледају. Сад треба казати ученицима да узму пера, да се наслоне како треба за писање (учитељ прегледа је ли добро) и за тим рећи да сад напишу један цео ред, а чим ко доврши нека остави перо и седне право, Докле ученици пишу учитељ иде поред њих и мотри како који паше и да ли сви седе како треба. Може тада казивати, исправљати појединима погрешке, аљи се може пустити да сваки напише како уме и како је упамтио учитељево показивање, јер овај први ред пише се без такта, баш зато, да би учитељ видео хоће ли ученици писати онако како треба,

Кад се напише први ред, онда учитељ треба ва табли да покаже ученицима како су неки грешили, а како су требали писати. По том ваља казати да други ред нећемо писати као први, него кад ја (учитељ) кажем; један, ви ћете повући црту овако (показати); кад кажем два — овако и т.д. учитељ сам командује и пише на табли. За тим ученици узимају пераи чекају. Учитељ почне давати такт: један — два — један — два — или: један — два — три, ит. д. Ове речи треба прво изговарати отегнуто, правећи мале паузе после сваке. То равномерно давање такта чини да ови учен., који пишу брзо, морају успоравати своје писаље, а они који су спори у томе, да се мало пожуре, Кад се тако напише један ред (или пола реда), треба сад давати такт мало брже.

Тако ваља вршити вежбе у писању поједивих црта и писању по 8, 3 састављене црте, како се у словима налазе.