Učitelj, May 01, 1893, page 64
766 КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД
дошле. Међу тим нисам ја ни једно ни друго рекао на памет, без икаква, даља, разлога, тек само да би било што више, ма каквих, примера и упустава, — као што се референту чини. Узроци, што су оба ова упуства ушла у књигу, ови су: У данашње доба почиње у нас место дрвета да се све · више употребљава камени угаљ. ( тога, што школски служитељи још не умеју да ложе школске пећи угљем како треба, бивају честе експлозије
гасова у пећи, које збацују и капак с пећи,и пуне учионицу загушљивим димом тако, да после тога морају да се прекидају предавања да излазе на поље и учитељ и ученици, док се учионица не проветри и пећ не доведе у ред. Таки су случајеви чести овамо у Нишу и околини, а без суње их је и по свим другим местима, где се почиње употребљивати камени угаљ за гориво; а таквих је места већ прилично у Србији, и са сваком годином биће их све више. Овака једна практична напомена, о ложењу школске пећи угљем, може више користити, но цела књига поука о чистом ваздуху и умереној топлоти у учионици. Исто тако она кратка напомена: ; Сива. боја се добива, кад се у креч, којим се кречи учионица, дода просејана, пепела», вшше вреди но цела расправа о боји зидова у учионици. Она казује, како се на лак и јевтин начин долази до остварења хигијенског захтева. Без тога би сва поука остала само мртво слово на артији, кад учитељ не зна да покаже како треба начинити сиву боју, а школски благајник нити оће да се потруди, нити зна где ће купити „сиве“ боје.
Ја се поносим тиме, што је моја књига, пуна оваких кратких примера у напоменама,. А што ми рефер. и за то замера, даје само још један доказ више, како је ситничарио и натезао, да створи делу што више замерака.
6. Референат ми даље замера, што ми је онака подела књиге. Признајем ова је замерка оправдана. Ја сам и сам увидео, да се исте ствари понављају више пута. И то је за иста једна мана, која је код оваке поделе неизбежна. Но с друге стране овака подела, где се најпре излажу општа хигијенски начела, па се одмах она примењују на негу одојчета, на негу детета у доба основног школовања — така подела има много својих добрих страна. Она је врло прегледна и излагање је лако сватљиво, јер читалац има увек посла само с једним дечјим узрастом, а примена једног истог хигијенског начела је врло често различна у разном узарасту. Ја сам се старао, да ово понављаље не буде понављање једног истог и на исти начин, и то ми је већином добро пошло за руком. На неколико места, признајем, остало је ипак право, понављање. У другом издању то ће бити поправљено.
За ову сам замерку г. реферанту за иста захвалан. Она је била и искрена и умесна. Само сам му незахвалан, што не рече коју о томе, како би се ствар могла боље удесети. Његов би ми савет за иста био веома драгоцен. (СВРШИЋЕ СЕ)
Школа и њена будућност. — У „Јавору» читамо да је Јов. Јанков Кнежевић, слушалац више педагогије у Бечу, а питомац Матице Српске _