Učitelj

26 ПОЛОЖАЈ УЧИТЕЉА

се не отвори тако потребна школа, као што је при Богу пре неколико година била учитељска школа трн у оку једноме министру говорећи за њу «да надбацује свој задатак.» —

ЖКалосно је то кад и људи на највишим положајима у држави, у место да се радују, напретку те корисне устапове наводе ништавне разлоге против ње, који јој само у похвалу могу служити. Али ти наши државници и успели су у неколико смањити вредност ове школе смањивши јој програм и године учења. у њој, које треба што пре поправити и тако ову корисну установу опет подићи на висину на којој је била.

99 Автуста 1857 године изађе закон «Вишег надзиратељства и управе школске» — по коме се укидају звања надзорника основих школа, а ради надзора почну се изашиљати секретари министарства просвете. Њих је бивало 2—3—4, и сваки је за надвправање узимао по неколико округа. Често пута ови надзорници нису ни завиривали у по неке школо, у које им је спутно било доћи, него су поручивали учитељу да им на ноге донесе школски протокол, да запишу оцену, које су тада и постале, а које тако унижавају достојанство сваког учитеља. Та секретарска ревизија постала је врело многој занимљивој причици, која јасно карактерише јадну и ништавну унутрашњу вредност таквог надзора. Ти су се надзорницн с врло малим изузетком више старали о своме благоутробију и добијању поклона од учитеља, но што су се паштили да поуче учитеље у раду школском, и да им даду упуства како ће с успехом вршити свој узвишени посао. ј

Законом од 11 Септембра 1863 године регулисане су у неколико све дотадашње наредбе и закони, који су издани у погледу основних школа и учитеља уједно а у погледу надзора “ члану 13 тога закона вели се: «Нужне мере и наређења за надзиравање над школама и учитељима прописаће се нарочитим законом“, — али тај закон за надзиравање основних школа, не изађе, и тако све оста опет по старински све до најновијега закона о осповним школама. У седамдесетим годинама место секретара почеше одлазити ради прегледања основ. школа п професори средњих школа, које се и новим законом о надзору санкциониса па тако је и данас.

Каква је пак ова данашња ревизија познато нам је свима, и зато ја нећу дуго морити ваше стрпљење набрајући њене рђаве стране, него ћу само у кратким потезима изнети главне мане и недостатке њене које ми учитељи највише осећамо, па ћу овај одељак завршити.

Оваком ревизијом каква је данас у нас, не само да се настава не унапређује него уназађује Она убија и дух и тело,