Učitelj

52 КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

наш понос, и самопоуздање, и потреба у ошштем интересу истаћи се при савлађивању непријатних радња.

При решавању важну улогу игра и помисао на последицу дела, те је она често побуда за овакав или онакав рад.

У даљем свом испитивању процеса воље писац се бави против-побудама и доказује, да њих савлађује енергија или јачина при раду. Кад ова издржи до краја, то је истрајност. Ако енергија при једном делу истраје, она је тим оснажена и за друго; а ако се често сузбија и неуспева, онда сеи губи. Отуда је од големе вредности подстицање енергије помоћу васпитача. Често пак прекор учини да се развије енергија и при неуспешном раду и успехом увређено частољубље задовољи.

Истрајна енергија и свршен рад производи пријатно расположење, у противном овлада душом туга,

За тим писац говори о срествима, које воља бира при раду. При решавању долазе у процену и она. Срества треба бирати морална, треба их распорећивати према делу и не исцрпљивати их, иначе оскудица у њима квари моралне побуде и рад воље..

Важна духовна појава при акту воље јесте и кураж, која се у моралним радњама јавља као одрицање себичних осећања и задовољства у корист моралних начела. Њу треба неговати за моралне радње.

При крају писац дотиче спорно питање о слободи воље. Према томе, Да смо ми свесни побуда и решавања у свести, тврди се да је воља. слободна. А други доказујући да на целокупан процес воље утичу наслеђе, нагони, васпитање, телесне и материјалне околности тврде, да. воља кад производ тога није слободна.

Писац је више за релативну слободу воље, доказујући примером да се два човека у једнаким околностима решавају за сасвим супротне. радње. Он придаје снази при решавању голему важност и налази, да се она васпитањем може тећи, а у осталом вели: да нема апсолутно слободне или неслободне воље.

За тим писац говори о сажорадњи при одаучивању и вршењу рада код ученика, и придаје јој голему вредност, завршује дело одредбама. ожеље п наде. Жеља је спречена воља при раду, а нада је то, ако такво | чешће спречавање ипак не угуши веру у извршење дела.

„Воља у моралном васпитању игра најважнију удогу — она ствара карактере“.

Овом изреком писац је но своју психолошку расправу.

Ми смо у овом приказу начинили најкраћи извод из делца, хотећи показати питања и појаве, којима се писац опширније бавио. Овим смо хтели показати и многобројност детаља, које је писац у расправи о пропесу осећања и воље исцрпао. '

Не упуштајући се због своје нестручности у стручност оцене ну критику појединих тврђења, ми познавајући из искуства истинитост