Učitelj

ПОЛОВА Ј СУ И Бов А 9

правцу извео, како ћемо доцније изнети — да би велимо тада коракнули много у напретку основне наставе, поред онога што смо и досада дивних резултата у томе правцу показали.

Врло много фактора утичу на напредак наставе у опште, а између свију је на видном месту и тај, да се учитељев положај као главне чињенице што тачније уочи и изведе у што боље и повољније околности, па ће се и настава кренути напред. Да би пак то извели, нужно је да, се мало забавимо положајем учитељским какав је пређе био, као и то, да изложимо разне фазе кров које је пролазило српско учитељство до данас. И ако је ово свима вама познато, ипак неће бити на одмет, ако то укратко региструјемо, да би тако што правилнији закључак извели.

(Све што на овом свету живи, — развија се и напредује до извесног ступња, па најпосле угине. И биље и животиње од најнесавршенијих организама расту, напредују; развијају се, па тако исто бива и са најсавршенијим створом божјим — човеком. Сама природа потпомаже биљку, а животиња се инстиктивно стара о своме подмлатку, који се јачи јавља на овај свет од човека. Ни један божји створ не рађа се тако слабачак као човек; — ни једном није тако потребна помоћ других као човеку. Тело је његово у првим данима јављања на свет, тако нејачко, да би оно одмах угинуло без помоћи старијих. А тако је и са његовим духом. Много Фаза духовног развитка мора проћи дух слабачког детета, док се успне на лествицу духовно зрелог човека. Веома много утецаја има да издржи дух човечији, док се не оспособи, да сам собом самостално управља и даље се развија. Нису познате границе умног развијања човечјег до којих се може развити, — али познати су правци и начела којима се дух развија.

Сви људи нису подједнако — хармониски духовно и Физички развијени, и зато је задатак школе, да та два битна захтева педагошки доведе у хармониску целину, да би на тај начин добили потпуно хармониски образована човека. Посао колико мучан и тежак, толико узвишен и благородан.

Први почеци духовног развитка детињег, долазе у кући родитељској. Ту оно добија прве утиске и појмове о стању што постоји око њега, па према томе су му родитељи и околина први наставници, који његов дух богате утисцима и појмовима. Доцније и друштво са своје стране врло много утиче на његово духовно и Физичко развијање, све до доласка његовог у школу. Али све то развијање његовог духа више је не намерно — случајно. Тек са његовим поласком у школу — његов се дух по