Učitelj

108 СЉУБЉИВАЊЕ ПРЕДСТАВА

њих полубогове. Грчки бог био би Индијанцу религиозна саблазан. Другачији је бог у наше просте, сурове, неуке и сујевјерне бабе, него ли у крепосне и образоване жене. Тако се и природни појави: грмљавина, дуга, олуја, помрчина сунца и мјесеца различно схваћају. Само они, који природу лпосматрају бистрим очима и разумом, који имаду о том доста представа из реална, свијета, схваћају то како ваља. Њихова је аперцепција разумна, јер свему тражи узрок. Обични људи, који су врло мало учили, плету котац, те им и нове и напредне ствари, а особито пове идеје, не иду никако у главу. Кругови њихових представа чине њихово увјерење, њихов карактер. Старе пак учене главе, које сав свој вијек прибављају себи "нових представа, не само да имаду аперцепцију за нове идеје, него их и сами стварају. У томе су они увијек млади. То је њихов карактер. Народи врло слабо образовани јесу аперцепцијом својом готово дјеца. Како се само различно схваћа стварање земље и постанак различних животиња! Што је који народ, а тако и човјек, мање образован, то више у њега превлађује Финтазија над разумом, то је у њега оперцепција за сујевјерје већа. У том се особито истичу источни народи. Арапи веле, да је Ноа убио змију, а од крви њезине, што паде на земљу, поста буха; од оне што попрска његове хаљине, створи се уш; а од оне што прену на стијену, поста стјеница. За то, да све ово троје коље као змија. Дјеца најволе слушати приче, јер у њих превлађује фантазија над слабашним разумом, па за то и јест у ње слаба аперцеција за разумно схваћање. Што "народ више умно напредује, то у њега више; гине народна "пјесма и народна приповијетка. Прије 50 година хтио је у нас мало не сваки писац, мало не сваки политичар да буде пјесник, док су се природне науке врло слабо обрађивале. Најљепши споменици у нас подигнути су пјесницима. Данас се јунаштво још врло цијени, што је у садашњим приликама са свим право, али мора доћи вријеме, гдје оно не ће имати никакве цијене, јер је то циљ цивилизације. Аперцепција у будућим вјековима бит ће друкчија него сада.

Но догађа се и то, да нове представе надвладају стано"вите кругове старих представа, које су им са свим противне, ст. ј. живчани сустав, мотификован према старим представама,