Učitelj

ПОЛОЖАЈ УтТиИТЕЉА 15

могу подизати школе, од каквог материјала, какве да су учионице и куда окренуте, и у опште су у тим правилима заступљени сви потребни захтеви модерне хигијене и педагогике.

Али и ако правила јасно одређују све то, ипак се по њима школе не подижу, него иде по старински. Налазе се хиљаду путова и начина, да се та правила обиђу, и да нова школа ни у колико не одговара прописаном плану. Данас обично бива да какав кмет сеоски, или иначе имућан човек, имајући какву своју грађевину, удеси са неколицином својих пријатеља, те је подвале осталим сељацима за школу. Одаберу се неколицина тих као одбор, и преваре г. министра просвете те им дозволи да у тој грађевини отворе привремено школу, док нову не подитну. Али се нова школа више не подигне, него остаје не-. престано у старој чатрљи. Газда се од куће добро наплати, и њега се ништа даље не тиче, ни здравље деце која се уче, ни учитеља и његове породице, њему је топло. Али то ће тако увек бити, ако у томе не буде имао пресудног гласа онај, који је баш одређен да живи у тим чатрљама, — а то је учитељ, п који би све те сеоске сплетке прекинуо, и не би дозволио отварање школе у нездравој грађевини. Истина по садашњим правилима. у комисију за пријем школе улази и по један учитељ, али је његов глас слабачак.

Зато треба најстрожије наредити да се школе не подижу у баровитим и подводним местима, да су окренуте југо-истоку, да су светле, простране п на оцедитом месту, па ма и не биле баш од тврдог материјала, јер докле се год буде радило овако као што се радило до данас, дотле ће сирома учитељ са својом породицом становати у влажним и нездравим стано вима, и гледати својим очима како му његов подмладак пропада и умире. '

Данас ћете врло много учитеља сретнути бледих и испијених, а то је поред прекомерног напрезајућег рада последица“ нездравих станова, и онда се није чудити, зашто је умирање код учитеља највеће од свију других редова, о чему ћемо мало доцније говорити. -

У многоме нам отежава рад у школама немање најнужнијих учила и осталих потреба школских, без којих школа опстати не може. У већини наших школа нема потребног броја учила. Истина, да је се много расписа и наредаба издало из министарства просвете да се учила поједина набаве, али то се није у 100 случајева !0 извршило. Тако нам је и са књижницама. У место да, су нам књижнице пуне најодабраних стру-