Učitelj

116 НОЉЛОЖАЈ УЧИТЕЉА

чних и популарних дела, оне су бедне са по неколико књижица врло проблематичког садржаја.

А од колике су важности по наставу : а особато учитеља. у забаченим местима, којима је књига једино друштво и разговор, добро уређене књижнице, није нужно говорити. пошто то сваки од нас зна, зато је веома потребно наћи што пре најподеснији пут, да се све школске књижнице снабду са, лови стручним и популарним књигама.

По нашем немеродавном мишљењу најподеснији би за то био овај начин: да министар просвете набавља од сад учила и одабране књиге за све школе у Краљевини Србији, и да их разашиље преко окр. одбора школама са рачуном коштања, и тако би за врло кратко време школе биле снабдевене потребним једнаким училима и књигама.

Овим би била још једна добит у томе, што би омладина сеоска по свршетку школе узимала популарна дела из школске. књижнице на читање, и тако ширила се писменост јаче у на-

роду, а не би се заборављало читање и писање после ПРЕ РасВо школе као данас.

Оставити и даље овако снабдевање школа са училима и књигама била би аномалија, јер општинске власти слабо врше. наредбе централне власти просветне у овом, и у сваком другом: погледу, а да је то доиста тако, доказ су нам садашње школе са својим училима и књижницама.

Доклв се год буде само препоручивало општинама, да ово или оно набаве као до данас, дотле ће ићи све по староме. Данас учитељ предлаже школском одбору да се нека књига, или учило набави за школу. Овај то одобри у већини случајева, јер голоодобравање не кошта новаца, али кад дође до извршења, те одборске одлуке, онда настају неприлике — немање новаца, и ако. њега, мора бити јер је законом о основним школама, установљена, засебна школска каса, из које се све потребе морају подмири-. вати. Обично на путу извршења одлука школског одбора стаје на пут сам председник. Учитељ тражи, моли, најпосле тужи, и док св та ствар расправи, година прође, учитељ се премести и тако остаје по старински — школа не добије својих највужнијих потреба.

Као год што министарство просвете набавља књиге за књижнице средњих школа, тако нека набавља и за осн. школе, јер ће тако школе бити снабдевене добрим училима и књигама које ће само министарство одабрати. Остале пак потребе школ- · ске да окружни одбори набављају до одређеног рока, и да то. после наплаћују од општина. Прирез који се сада купи за.