Učitelj

— Што су ти такве ципеле питам га.

— Г., слушкиња била у послу, па није стигла да их очисти, одговори ђак.

Дакле млађи му увек чисте обућу, а господичић се не сме при-

хватити за, четку. — А зар ти ниси могао очистити сам 2

__ Ко чисти теби ципеле А теби Тебиг — упитах ја неколико ђака, за које сам знао да су сиротвији и да сигурно сами чисте своју обућу.

Сви одговорише да сами чисте своју обућу. Један још додаде, како чисти сваки дан и своју И очеву обућу.

— Ко још чисти сам своју обућу г упитах остале.

Јавише се готово сви. Ја се окретох Н. и показах му подигнуте руке толиких ђака.

— Погледај! рекох му, — сви ови редовно чисте своју обућу, а ти ниси могао једног дана, кад слушкиња није могла стићи. И волео си доћи тако прљав, него узети четку па очистита, И ја сам сам чистио своју обућу докле сам год био ђак, и кад сам био много већи ђак, него што си ти. Па и сад, ако немадне ко да ми обућу очисти, очистићу је сам, А ти си ми се толико погосподио, да не смеш узети "четку, као да ће те убости. Није срамота радити. Срамота је лагати, красти и срамота је тако ићи прљав. Ово је био довољан прекор. После овога блажијим гласом га посаветовах о том.

Н. сагао главу и ћути. Видим доста му је и ја пређох на посао.

Овакво саветовање и карање утиче не само на оне који се либе рада, него још весели и отвара и већу вољу за рад код оних који већ раде. А такво подстицање на рад, учитељ је дужан да чини где год може, јер ми не изобилујемо у вредним радницима, а тако често налазимо оне који се либе рада и траже господства, џабалук и рахатлука. 9. Није редак случај да ђак учини какву штету: разбије прозор, ишара клупу, испрља зид, проспе мастило на патос и т. д. Ово долави махом од непажње, а не хотимице. Правда захтева да се штета, накнади и да се поправи што је покварено, а то је већ нека врста. казне.

Пример:

Ђак проспе мастило и упрља патос. И ту саветовања и карања мора бити, а веће и јаче казне, ма да ву често оправдане, мислим, да мање утичу, него кад се узме казна таква да дете очигледније види каква је штета од његове непажљивости, те да други пут буде

пажљивије.