Učitelj

250 педАГОШКИ ПРЕГЛЕД

брава му, што је одабрао чисто педагошка дела Хербартова и што је из њих изостављао сва она Философска размишљања, која нисуу тесној вези са садржином педагошком, али о вредности ових дела за Француску педагошку књижевност изриче овако резервисан сул: „ја не мислим да ови Хербартови списи могу данас имати за нас онаку вредност, какву они имају, по мишљењу Немаца. Што је у њима било најбоље, мени се чини да је већ поодавно постало взаједничко, општа својина; а у осталом има много бесмислица, много сумњивих и неодређених погледа, који су или некорисни или неизводљиви у нас.“

У „хроници основне наставе у Француској“, мимо остале више мање важне белешке, истичу се својом интересношћу белешке о ресултатима моралне и грађанске наставе у округу Индра, изведене по инвентарима саотштеним у окружном службеном листу. Ови су ресултати, како тврде сви извештаји школских наставника, изврсни. „Наши ученици, тврде они, познају боље нашу земљу и њезину административну организацију; они потпуно схватају значај великих чинова у грађанском животу и одговорност које су са тим животом скопчане;: они воле Француску и свеспи су својих дужности према њој; они налазе да је природно плаћати порезу, не страши их више вршење војничких обавеза, а патриотска су осећања код њих тако јако развијена, како то нису била код деце ранијих поколења.“ Не вреди ли зар судећи према овим резултатима, угледати се у овом погледу на Французе и постарати се око тога, да се и код нас истим срествима постигну овако завидни резултати; Ово је лоиста једно врло важно питање, о којем никад није доцкан размишљати и о којем су у првом реду позвани да размишљају учитељи народнога нам подмлатка. Џазећи на понашање деце међу собом и према другима, Француски су надзорници опазили у моралном погледу бољитак у поштовању својине, јер су данас крађе ретка појава; у добросрдачности и доброчинству, јер данас међу децом има мање егоизма, а више узајамних услуга; у благости, јер све више нестаје грубости, која је некад била обична и у односима деце међу собом 'и у понашању њихову према животињама; у поштовању старијих и обзирима према млађима, јер деца показују данас више доброте него ли они који их окружују и према старијима и према слугама; у искрености, јер деца радо признају, кад што неправедно учине, а редак је случај да кривац допусти да му друг буде у место њега кажњен.

Извештаји се надзорнички не слажу само у питањима о чистоти, учтивости, и владању ученика према родитељима Овоме ра-

.