Učitelj

ОСНОВНА НАСТАВА СВИХ ЦИВИЛИЗОВАНИХ НАРОДА 951

од 1857 године изрично се вели, да се духовништву не могу ни у ком случају поништити права, те да бди над школама. арочито му се одређује да мотри на морално и религиско васпитање. Тај исти закон и данас је у пуној снази.

У Русији, сеоске школе са нарочитом сврхом: уда утврђују веру у народу“ стоје и под надзором св. Синода. У истом су односу и недељне школе. Обе ове врсте школа имају конфесионални карактер. Варошке школе су само под министарством; оне нису конфесионалне.

У Хесену, министар црквених послова, по положају је и члан „Главног Школског Савета,“ али се духовништво не може мешати и у школске послове. У Виртембергу школе су под министарством просвете. Конфесионалне су. Учитељ предаје религију. У школи се предаје она религија, коју исповеда већина становништва у школском месту. У Баварској је свештеник председник школског општинског одбора. До скора је окружни надзорник био само духовно лице. Данас над школама у округу, води бригу окружни старешина.

У Шведској, окружним школским одборима председава све- | штеник. Свештенство и прегледа школе. Владика, преко чланова, |: конзисториских, прегледа школе у својој епархији. О прегледу подноси се сваке године извештај краљу. Школе с тога јако напредују што је за њих овако живо интересовање и на највишем месту. Оне могу бити углед многим школама. У Норвешкој је тако исто., Владике, уз управитеља школа, мотре на религиско васпитање по школама. Данске су школе у великој зависности од протестанске цркве. У Грчкој, духовништво води бригу о религијској настави. ;

У Куебеку, „Школски Савет“ састављен је из два одбора. У једном су одбору чланови Католици, а у другом Протестанти. Протестанти се брину о религијској настави у протестанским школама, а католици у католичким. У државици Онтарију, Протестанти су у већини; ту нема поделе. Верска се настава своди на читање библије и учење молитава. Ако би Католици отворили где своју школу, то и она има у многоме права јавних школа.

Протекло је скоро пола века, како се јавила озбиљна пажња, да школа постане потпуно независна од цркве. Та се тежња шири све више. У Манитоби укинуте су конфесионалне школе, на штету католицизма. У савезним државама разне конфесионалне школе постале су полако али поодавно школе са једноликом _ религијском наставом. Ово је учињено у другој половини нашега

60%

>