Učitelj

ОСНОВНА НАСТАВА СВИХ ЦИВИЛИЗОВАНИХ НАРОДА 955

је исто у Елзасу, Лотаринтији и Пољској. Узвишено осећање патриотизма, које се јако истиче у нашем веку, пробуђено је у многоме, интензивном, основном наставом. У овом погледу одлично стоје америчке школе у Савезним Државама. Досељеници који их отварају, свагда су на извесном степену интелигенције, са извесном мером енергије. То су у осталом карактерни услови за свако даљно исељавање. Интелигентни амерички грађани, појмили су ову важност основне школе. Отварали су их и уређивали онако, како ће им најбоље послужити. Школа у Савезним Државама, у Новом Брауншвајгу, Викторији и т. д. јесу праве народне, америчке школе, које служе Американцима. Од овога има изузетака. Судбина свакога правила. Факат је, да су словенске школе у Америци понејлошије. Нама Србима може бити жао, али се истина не да изменити. |еуаззешг закључује да би се школе могле поређати по савршенству овоме и према расама. Излази са готовим фактом, да су тевтонске школе најбоље. Овде убраја Скандинавце, Немце, Холандезе и Англо-Саксенде. Ови су народи, по религији, већином протестанти. На последњем су месту Словени. Са њима, по |еуаззешг-у, могу се упоредити и

европски народи монголске расе. Климатска оштрина. није никако несавладљива препона раз-

вићу основне наставе. Доказ је Скандинавија. Зимњи месеци дуге зиме, кад се ван куће готово ништа не ради, сељак радо шаље дете у школу, али га и сам код куће поучава. На против лети, кад су потребне многе руке за сређивање летине и чување

стоке, похођење је школе неуредније. Таквих примера имамо и у другим земљама; има га у Швајцарској, У Савезним Државама. То исто имамо и у нашем непосредном сусеству, у Бугарској.

Богаство народно утиче такође на напредовање основне настава. Оно је важан чинилац. То је појмљиво; то је стара ствар. У Савезним Државама и у аустралским насеобинама највише се троши на једног ученика. Ту су и прирези школски сразмерно велики. Однос између богаства државног, трошкова и броја ученика, што школу посећују, није сталан у свих држава. Швајцарска и Скандинавија нису најбогатије државе, али им је школовање најекспанзивније. У Русији, проценат ученика сразмерно је мали. Сеоска сиротиња главни је узрок" слабом школовању рускога сељака. Та оскудица задаје озбиљне бриге руским пе дагозима.

Вароти, са развијеном индустријом, олакшавају издржавање школа, али им смањују број ученика. Дневна награда је примам-