Učitelj

КЊИГЕ ЗА ДЕЦУ 125

рђав укус, страст да се у лудо смеју, и у опште их привикавају да неозбиљно схватају задаћу литерарних производа.

9. За децу са свим малу од 4 до 7 година (а и тако малој деци родитељи, на жалост, воле давали на поклон књиге) 5 оже се препоручили, да мање читају а више да се играју ч трче. А ако им се и да што у то доба, треба им пре свега давати народне бајке, одабране мале приче, скаске и стихове најбољих угледних књижевника да би им први покушаји да се упознају са матерним језиком и књижевношћу били изведени читањем правих уметничких производа. Ваља, дакле, избегавати ону множину књижица, које у изобиљу издају књижари да задовоље потребу ових малишана, јер су оне са свим и у сваком погледу штетне.

10. У књизи ва децу колорит не треба да је, у кољико је то могућно, мрачан а нарочито, још, ако се писац њиме служи ради какве унапред постављене тенденције, због које је књига несумњиво лажна. Али не треба у овом погледу падати у другу крајност ; не ваља деци сликати живот у ружичастим бојама и доводити их у заблуду у погледу правога, стварнога живота. И овде је потребно пазити на меру која је неопходна тј. не кријући од деце што у стварном животу не ваља, чувати се да се они не наведу да песимистички и скептички оцењују појаве у њему.

1. Од свију књига. којима је богата дечја књижевност, најподеснији су да из деца чилаају одабрани производи класичних писаца из целога свеша — (разуме се да тај избор треба да је извршен с обзиром на васпитне сврхе образовања). Могу се додустити да их деца читају и производи специјално дечије књижевности, само избор треба да је строго изведен.

12. Писати за децу посао је врло тежак, а особито за децу малу: писати о простим стварима и темама тако да децу то могу појмити може само онај, који има за тај посао нарочито дара. Многи од класичних писаца нису написали ништа, што би деца могла појмити; а многи нису написали ништа, за децу, јер нису признавали и не признају да има смисла књижевност за децу. Само се у неколицине бољих писаца налази понешто за децу подесно, али и то не рад тога, што су они нарочито за децу писали. него просто с тога, што им се производи одликују простотом и природношћу у толикој мери, да их и деца могу појмити. У дечјој књижевности преоблађују, дакле, књиге и листови, које су написали или које уређују поглавито слаби писци,