Učitelj

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 315

Де

Као што се из целог овог претреса могло видети, ја по свјим педагошким назорима не припадам Хербартовој школи. Но при свем том морам овде учинити писцу ЛПедагогике о којој је реч једну замерку коју треба да му учине баш Хербартови једномишљеници,

Ствар је у овоме

Као што је у почетку већ речено писац је ову књигу радио по Хербартшу и писцима Хербартове школе — о томе не може бити сумње! —) али, он се је опет устезао да, у објашњењу по којим је писцима радио своју књигу, истакне свог правог аутора на прво место, већ га је одгурнуо на треће, а пред њега је истакао Вунта и Спенсера. Поред горе изложене замерке што је тиме створио забуну међу необавештеним читаоцима његове Педагогике, огрешио је се он овим, по мом нахођењу, још и против самог Хербарта и Хербартове школе. А то је оно зашта треба да му замере сами Хербартовци. Ево како данас стоји са Хербартовом науком.

Хербартова. психологија данас је, додуше, већ сасвим изгубила ону важност коју је некада с правом уживала. Новији радови на, пољу ове науке Бена и Спенсера, Лоцеа, Вебера пи Фегнера, Рибоа, а нарочито епохални радови Вуншови потпуно су преобразили ову науку и од Хербартове метафизичке и конструктивне пеихологије начинили су они данас егзактну науку, засновану на Физиологији и експерименту — науку, која данас носи поносно име модерне психологије. Вунт је данас главни представник те модерне пеихологије, који је врло успешно сјединио оба главна новија правца њена, Физиолошки и експериментални.“) Хербартова психологија да-

нас има у науци већ само своју часну историјску важност а никако меродавни значај.

Тако стоји данас са Хербартовом психологијом.

Али тако данас још не стоји са Хербартовом педагогијом. Она данас у немачких теоретичара има још највећи број последовача, а доста их је и на другим странама ван Немачке, те ужива још високи углед. И при све том што је Хербартовој педагогици противна, гласно или ћутке, већина и самих немачких практичара, због претераног Формализма који је у Хербартову педагогију унео Цилер и који формализам проповедају садањи прваци те школе Фогт у Бечу и Вину Јени; при свем том. даље, што Хербартова педагогија има врло снажног конкурента у педагошкој школи Дитесовој : — Хербартова ће педагогија и даље још за дуже време одржати свој углед, а нарочито оном својом савршеном системати-

#) 0. кшре, Стилатав дег Рзусћојовје, Петра, 1893, стр. 28.