Učitelj

552 ОСНОВНЕ И ГРАЂАНСКЕ ШКОЛЕ У ЧЕШКОЈ

Но, и ако су чешке школе у опште добро снабдевене настав. срествима, ипак учитељи, кад ми стану покизивати кабинете своје, већином се жале како немају много, како им недостаје још доста у кабинету. И доиста, према школама које имају лога у изобиљу, могу се жалити, али шта би они рекли кад би знали како у том стоје наше школе:

Ја сам већ поменуо на који се начин снабдевају школе училима. Али тамо бих додао још нешто.

И код нас је подизан глас у том смислу, да округ набавља потребе за све своје школе. У Чешкој се тако ради и мена се чини да би, без икаквог премишљања, требало то и код нас усвојити. Само на тај начин нестаће оних многих и честих тужаба и свађа, које потичу кад учитељ тражи да се што за школу купи, а општина неће, изговара се и одлаже Веће власти опет или чују ил не чују жалбу учитељеву. Резултат свега тога су саме тужбе и свађе, а школа опет сиротујеи сиротоваће дуго и дуго.

Рекох, да чешке школе у кабинетима својим имају многе ствари добивене од поједини школ. добротвора. Код нас, до душе, не можемо очекивати бозна шта с те стране, али опет би се нешто могло покушавати. И ја на то скрећем пажњу наших учитеља. Нек покушају где могу. Има занатлија, који могу по што год начинити и школи поклонити, има трговаца из чијих дућана по што год може доћи у збирку школску, или за коју потребу њену; има људи који ће дати у новцу што или купити и поклонити које настав. срество. Ваља покушати, па ће се успети барем код оних који имају своје деце у школи.

Има још један извор из кога школа највише може добити у погледу наставних срестава, а из кога код нас тек ако по где где кане по која кап. Тај извор је у учишељу самом.

Код нас се свуда само чују жалбе: неће општина да купи ово, неће оно и т. д. А докле се тако жалимо на општину, врло мало или ни мало сами не радимо за школу баш у том, за шта се на другог тужимо. Неће општина да купи рачунаљку, а учитељ не. може барем да нареди деци да донесу дрвца с којима се може рачунати и боље него с рачунаљком ; неће општина да купи мапу, а учитељ не може нацртати макар и најпростију мапу своје 0колине, свог округа и Т. До неће општина да купи слике за јестаственицу, а учитељ не може да покаже истинске биљке које су боље од сваке слике. И кад сами тако радимо, готово немамо права да очекујемо веће заузимљивости од другог. Где учитељ