Učitelj

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД : 569

„Десном се руком држи преслица пиле, зупци од себе; лијевом св прихвати комад, који се има препилити, и екученим палцем лијеве руке држи мјесто, гдје ће се комад препилити, Комад се причврсти у задњем ·_вијку блањаче =) косо и пили се над блањачом тако, да“ ве лист пиле паралелно са бридом блањаче помиче напријед/и натраг. Треба захтијевати, да дјеца извлаче пилу од краја д6 краја. Држање тијела; лијевом ногом се искорачи напријед, а а десном мало натраг, стопало лијеве постави се тако, да прети дођу ван лијево, а прети пен ноге ван на десно тако, да стопала чине прави кут или барем близу облик правога кута. Труп се држи равно, мало напријед погнут, хрптеница равна, прса ван, плећа утегнута, ноге кољенима испружене. Цијело тијело мирује

само се десна рука гибље. Глава се држи у правцу са хрптеницом. „Опаска Да се дијете брзо научи ваљано пилити, не смије пилу вилом у дрво тискати нити пилом час лијево час десно закретати, већ лист пиле треба да пролази кроз прорез без свакога

трвења. То је само онда могуће, ако дијете правилно стоји и ако пилу мирно вуче. Надаље не треба дјеци никада попустити, да што на памет пиле, т. ј. да пиле, а нису повукла црте кутнипом или равналом Особито пак треба да учитељ пази да дјеца код препи_ љивања дрво до краја препиле, а не дапри крају ломе и тиме бркове на комадима остављају, како то немарни пиљачи горивих дрва чине. Допусти ли то учитељ, тада се је већ једна неваљаност. увукла коју је послије тешко истријебити, ни не рачунајући, да. | се тим грађа, особито даска штети, јер крај, гдје се је брк отки нуо, випе не ваља, па се опет мора прирезати. Нетреба никада са

ума пустити принципе слозда — ред, тпамност. А дјеца вјешају на одређено мјесто.“

На овај начин обележена су и упуства за ред при изради предмета, нпр. За израду штапића за цвеће у врту“:

„Начин израде. Дуљина 30 цм. дебљина 1 цм.

„!. Пошто се широком пилом згодан комад дрва отпили, при-

реже се исти ножем у бридњак, којему је основица четворина (квадрат), по назначеној дебљини.

„2. Бридове прируби ножем тако, да комад буде оемеробри дан, а затим га заобли (ножем).

%) Препивујем тачно, али само ћирилицом. То чиним из два разлога: прво, што неке реч, као ове две овде, не знам ни шта вначе, а друго и стога да се види жалосан Факт како се ова два истоветна језика, хрватски и српски, сваком годином тако удаљују један од другог да ће нам врло скоро требати парочити реченици ва превођење са хрватског на српски. -