Učitelj

ЖИВЕ СИЛЕ ЈЕДНОГА НАРОДА 11

да су ти појединци људи просвећени и снажна духа, силна и смела карактера, и душе предане истини. Ко ће измерити, шта су, — да као пример наведемо Лутера у ХМГ. и Фихте-а пред крај Наполеоновских ратова — унели новога, једино својом личном радљивошћу, у ток догађаја њихових земаља !

У осталом, и лично нас искуство уверава да се може и прекинути и изменити сила околности. МИ ако је истина да је ван домашаја наших моћи да се из основа променимо, да са свим уништимо што нам је урођено, т.ј. силу околности која је у нами наслеђем и животом утврђена, исто је тако истина, да је баш особина човекова да се усиљава и напреже само да постане бољи, и да нико не може обележити границу, где нестаје те његове моћи: он је дужан да ради, он то може, само ако има у њему живе силе, разумне и будне воље. Па даље да се не заустављамо само на овоме; ако је истина да народ сноси терет или ужива благодети своје прошлости, да вековима течене новине помажу или одмажу његовој тежњи за бољитком, —- исто је тако истина да он може да се поправи, да сузбије рђаве склоности, да мишљењу и осећању да нов правац, да усвоји подеснији облик државне управе, васпитања, па и саме религије. Имају, Богу хвала, и народи као и појединци, слободу у избору, способност за унутрашњи препорођај, моћ да одложе, или са свим избегну своје пропадање. Треба само да избију из средине његове живе силе, људи, пуни вере, и предани раду, да обавесте п одушеве своје суграђане и да створе овде, онде средишта, одакле ће истицати потстицаји, чији ће утицај трајати, и кад њих више не буде на овом свету, и који ће умножа- | вати и јачати њихову иницијативу. -

Е, па кад је све то истина, признати се мора, да. су учитељске школе школе оба пола, једна од ових живих сила, јер је њихов утицај од велике вредности, кад је у питању судбина народа. Оне се руководе у своме кретању,