Učitelj

ЖИВЕ СИЛЕ ЈЕДНОГА НАРОДА 18

станка од послушности до-буне, а са истом страсношћу ради час за слободу, час за ред, час за величину, час за благостање, и за то му је више него другом ком народу потребно, да се задовољи да би могао бити слободан, и да се умери да би могао бити срећан.“

УЖКелео бих, да се професори и учитељи у Француској не задовољавају само тиме да предају по правилима и за љубав вештине што им је програмима прописано, него да увек имају пред очима ову слику и да их она упућује кад спремају своје лексије. И сувише је очигледно да се народ одарен тако богато, али даровима тако супротним, излаже данас, према стању какво је у Европи, највећим опасностима због својих авантура спољњих и унутарњих. Доказ нам је га ово, ако га је потребно наводити, луди рат од 1871 године и очајне несреће у Седану, Мецу и за време комуне у Паризу, а свему је томе последица, што је откинут један део наше отаџбине, за чију се целокупност дотле држало да се не може вређати. Коме ћете, молим вас, оставити доиста свето старање о том, да народни карактер, пун таких контрадикција, унови по мало јединства и равнотеже Где да се тражи обезбеда од нових погрешака и непоправљивих несрећа, ако не у искренијем и темељнијем васпитању, које неће давати маха недостацима духа и карактера, и у мање површној настави, слободној од историјских предрасуда и литерарне Фриволности, која ће више водити рачуна о чињеницама и идејама и као таква бити истинитија, и срчанија. Нама требају настава. и васпитање, који ће спремати људе слободне, вољне да слушају глас разума и савести, који ће умети владати собом, па, баш за то, бити и господари судбине.

Запитате ли ме још на послетку, потстакнуте овом одговорношћу, како ћете бити у стању, да је избегнете, часно вршећи своју дужност, рећи ћу вам, шта о том мислим. Старајте се, пре свега, да ваше знање буде све пространије и све темељније. Који хоће да образује друге, ни-