Učitelj

-

КЊИЖЕВНОСТ 991

Стеван Вујановски и Аврам Мразовић. О родољубивом раду ових људи читалац ће више у самој књизи наћи. Народни сабор, држан 1790. год. у Темишвару, учинио је да се оснује школски Фонд, богословски семинар у Карловцима и др. За време овог периода утемељен је први основни камен српског школства као системски устројеног организма. (НАСТАВИЋЕ СЕ).

ПРЕГЛЕД КЊИГА И ЛИСТОВА р СРПСКИХ Подтладак. Лист за омладину средњих школа. Уређује Момчило Шванић, професор. Год. 1. бр. |. и 2. Октобар 1897 год. Бвоград. Излази 1, 10 и 20 сваког месеца (само не у јулуп августу) на 9' у брошираним свескама од табака. Цена 8 дин. год. а 80 п. дин. месечно. —

Једва једном и ђаци средњих школа, добише свој лист. Такав је лист био једна велика потреба, јер док ђаци осн. школа, имају много својих дечјих листова, ђаци сред. школа. немају ни једнога. Ово је у толико чудније, у колико се замишља, да наставници средњих школа имају и више могућности за уређивање једног ваљаног листа за своје ђаке. Ми би смо допустили, да узрок у досадањој оскудици таквога листа, потражимо у једноме општем злу за нашу књижевност, = У слабоме читалачкоме одзиву. Али је права, дужност наставничка, постарати се да се подмири и ова голема потреба ђачка, те да се њихови ученици не кљукају којекаквим несварљивим књижевним продуктима или да без добре душевне хране закржљају и закуњају. Дужност им је ово, и све околности, па ма какве биле, несмеју се у обзир узети, кад се оваквога предузећа тиче.

У осталом и то се не зна, какав би претплатнички ОдЗИВ био према овакоме листу, кад са покретањем истога још није било озбиљна покушаја, та би бојазан од слабе претплате могла отпасти. А не би нам било мило, да верујемо, како наставничке симпатије према ученицима сред. школа нису довољно топле... ~

Главно је то, да је овакав лист права насушна потреба. Утврђивати популарним чланцима оно што се у школи учило, пружити после многих озбиљних часова — ведре забаве и одвратити ученике од наказне лектире јесу благодарне задаће наставничке.

Њихови се ученици претплаћују на разне друге листове и списе; они су у добу, у коме св отвара воља за читањем; њихових се вежбања у писменим саставима, у облику песама, прича, чланака, ребуса и т. д. налази обилно у разним дечјим листовима. И зар онда није, боље прикупити те почетнике __- и писце и читаоце — око једнога листа, као око средишта њихових тежња, забава, поука и вежбања; Отворите срце срцу, приближити св љубављу и лепим жељама нејакој омладини, упутити је на рад и избор штива; показати јој своју наставничку болећивост и очинску бршгу; упутити свакога на своје место и не дати, да се дар и талент за једну грану рада троши бестидно на другој; не дати да се који ђачки дар упропасти, ако се не упути на своју стазу и одгајати таленте ободравањем на, рад, преду-

20%