Učitelj

ДИДАКТИЧКО-МЕТОДИЧКЕ НАПОМЕНЕ 907

наставник добро не чује, или не види, или су му говорни органи неправилни — онда је он неспособан за наставника. Поред осталих органа врло је нужно да су наставнику здрава и развијена плућа. Он мора да се бави целог свог века у загушљивом ваздуху и прашини и да у таквој загушљивој атмосфери и прашини још и непрестано говори; он мора да сваки дан прогута безбројну прашину, која, постуано и најјаче организме руши. Статистика, давно увршћује наставнике у „кратковечне“. С тога за наставнике нису људи слабуњави и слабе конструкције, јер би брзо угинули. Поред тога слабуњави људи никад не могу бити добри наставници, јер су они махом: пргави, набусити, итд. А ко је пргав, набусит и лармаџија, тај ће и своје ученике с тим особинама окужити; а то је штетно како за наставу тако и за васпитање.

19: Да је наставник сав предат школи, да воли м поаштује свој посао, да му је он циљ а не срество. Ко се наставничкој служби није одао с чистим одушевљењем за, васпитање народа и омладине; ко се у њој не осећа срећним; ко не ради са савешћу и вољом, тај не може никаква напретка показати. Школа хоће човека који ће цео бити посвећен само њој; она неће полутанство. Она тражи 03биљне, савесне и неуморне раднике, који ће са највећом тачношћу и уредношћу вршити своје дужности. Од великог је значаја, како за наставу тако и за васпитање, кад је наставник тачан и уредан у вршењу својих дужности, јер ће се онда њега моћи угледати и његови ученици. Ништа, не може толико да нахуди непретку наставе и васпитања, као нетачност и неуредност наставникова. Јер, како може захтевати наставник од ученика, да су тачни и уредни у похођењу школе и вршењу евојих дужности, кад је он сам нетачан и неуредан. Како може тражити од својих ученика оно чега ни сам нема 7...

Ученици чим опазе овог наставника да је неуредан и нетачан, одмах и они таки постају и мало по мало од те школе и од тог наставника нема ништа.

Не треба нико да ме разуме, да је само довољно то; што ће наставник долазит на време у школу и што ће у њој бити докле траје час. То није само довољно, па да буде напротка у раду. него наставник, кад је у школи, не треба ни са чим другим да се занима него са наставом.