Učitelj

ПЕДАГОШКА ПИСМА 911

подгрејава јуху (оупу), утопљава постељицу и целу собу, али та иста пећ може и да те изгоре, па да те прот боле.“ При томе га треба пустити да метне руку на вруће место да би осетило бол; покажите му на исти начин и ватру, да му лице прво осети за неко време топлоту од пламена, други пут баците у ватру неколико табачића артије у пламен и покажите му, како ће брзо да изгоре. „Ти, чедо, не треба никада да се приближаваш ту, мали си још, па можеш поред пећи да се изгореш.“ Ако Ви то кажете детету на време, када ватра гори у пећи, то од тада биће детету позната како опасност од пећи, тако и корист, коју од ње имамо. Које је пак сигурније средство за, предохрану од опасности“ Да ли да се пећ загради чиме или да упознамо дете с њом Може бити Ви мислите, да се такве поуке могу оставити за доцније доба, када. дете почне више разумевати. Но, дотле, цењена, пријатељице, дете се може много јаче да изгори и тада и само увидети, да га пећ може повредити. Да би се таква опасност избегла, боље је да добије раније покуство и то у Вашем присуству и Под Вашим руководством и на начин, који Вам ја изнех, а не да до таквог искуства само дође. Покажимо му такође, да и загрејани суд за чај или кафу такође може да изгоре! Ствари, које су за њ' очасне, као нпр. палидрвца, не треба да су му на мети, али ипак разуме се, Ви оте обвезани, да му покажете опасност, коју могу палидрвца да учине, јер не треба да сте уверени, да дете нема где да нађе палидрвце; ако нигде, а оно ће га наћи на улици, и покушаће да га запали; оно то већ зна, јер сваке вечери гледа како палите свећу ! Покажпте му како палидрвце може да изгори артију иу колико је при томе већи пламен, у толико више можете бити уверени, да ће Ваш син гледати дрвце с подозрењем п, кад га нађе, показаће Вам, шта је нашло. Но дете треба, у исто време да научи, да је палидрвце и корисно, јер пали свећу, начини ватру, али „ти би мали и неискусан, па не треба да га пипаш, јер можеш да изгориш, као та артија“ ит.д. Тако исто Ваш синчић може да нађе иглуи другу какву оштру ствар. Најбоље је, ако се раније научи, да ве од таквих ствари може убости. То ће те учинити, ако удесите прилику, да осети, како та оштра ствар може да убоде и како то боле. „Ако, сине, нађеш иглу, то је набоди у игленик и не трчи брзо о њоме, иначе можеш се још (55