Učitelj

ПЕДАГОШКА ПИСМА 921

шећер и пушта се мајци, да га окупа. При другим заповестима већ тражи шећера аконто, али бар следује и мама је мирна. Да ли је то послушност % Заиста не, драга пријатељице! алосно је, када доте добија нешто за такву послушност, јер за послушност, која само детету користи

== де се огуна = 16 треба никада да се понуди каква награда па чак ни похвала — Помислите само, такве матере воде своју децу право на непослушност, а овим тога их навикавају чанколиштву. — Буде ли Ваш син непослу-

штан први пут, то не заслужује још казну; а ни претња не би била на свом метсу, јер дете не разуме исту, већ се мора непослушност сузбити. То сузбијање не може се употребити као казна, већ као ојачана заповест. Поновите 46 одмах мирно, као да се није ништа десило. Дете ће Вас сада с нарочитом пажњом слушати. Ну, не будите непријатељски расположени при томе понављању, јер то би била, казна, а то дете при првој непослушности још не заслужује јер нема ни појма о последицама своје непослушности. Уверен сам, да ће те Ви више осетити, него Ваш син, али оштро не сме те изрећи; требаће само неколико дана, па ћете видети, шта значи бити послушан. Оштро би било, ако би сте дете намирили, да с Вама о последици своје послушности претреса, или ако би сте се показали са осећањем сажаљења (што би у овом случају била слабост) што морате да одступите од кажњавања, јер на овај начин уздижете његову непослушност на велико, тако да се у доцнијим годинама може истрти само оштријим казнама, или можда и никако. |

Један врло незгодан пут, да се непослушна деца по“ праве, јесте примећавање које је на жалост код многих учитеља у великом поштовању. У најсрећнијем случају дете неразуме примедбе или их не слуша и онда оно не утичу ни у колико; у најнесрећнијем случају дете их разуме и слуша их пашљиво и онда постаје мудрије, али не и боље. Такве су примедбе деци постојано непријатне; свака пак непријатност изазива у нашој души сасвим природно противну тежњу и тако се дакле сударају примедбе са том противном тежњом и то у толико више, што деца немогу девољно разумети вредност примедбе и на тај начин превидети њихов непријатан облик. Родитељи, који за сваку заповест изрекну и претњу, ако се заповест не изврши