Učitelj

ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД 967

Према данашњем уређењу надзора у нашим основним школама, школ. надзорник је долазио само једном у години у школу. Том приликом ценио је више успех него рад учитељев у школи јер се рад не може за онако кратко време колико он има на расположењу док сврши испит, ни оценити. Према томе највећа незгода досадашњег надзора била је та што се није могао контролисати учитељ како ради нити упућивати ако би у почетку погрешним правцем радио на штету васпитаника и наставе. Сем тога широким тумачењем законског члана који говори о постављању лица-која се одређују на крају сваке школ. гоине ради оцене успеха и рада наставничког створено је пространо поље постављања најнестручнијих и једностраних људи, који често пута не знађаху ни најосновнијих захтева методично-дидантичних. Неозграниченом влашћу, којом их је закон ставио у положај правих диктатора, не само што су се титрали са ц онако бедном судбином учитељства нашег у опште, него су и од веома штетног утецаја били цџ на сам рад и ауторитет наставнички, Ситничарским погледом на наставу и васпитање створили су надзорници оваког система који данас влада у место стварног рада: Фразирање и парадирање; отворили поље разним несависним спекулаг цијама и марифетлуцима понеких радника, који су с мање трула а задовољавајући мизерне и сићушне погледе вазда, боље пролазили од бољих радника и тиме наставу и васпитавање оковали љутим оковима, од којих су последице произилазиле на штету тела, ума и морала. Утецајем њихових оцена на учитељски рад, губило се расположење и воља, ширила се суревњивост и подлост међу друговима, поткопа-

вао углед и у школи и грађанству а често пута доводио у питање и сам материјални опстанак учитељски.

() свему је овоме довољно писато у јавности. Изношени су толики примери несавесности, злоупотребе, неразумевања поверенога. посла од стране појединих лица, која су одређивана за преглед школа да је већ сазрело мишљење код свих Фактора да се овакав систем надзора као што је данас „преживео“ и да даље не може остати. Сад је само питање какав би био најподеснији надзор који би могао заменити овај садашњи“ Две учитељске скупштине изјасниле су се за потребу увођења сталног стручног надзора који и у другим земљама постоји. Главни одбор Учит. Удружења као извршилац одлука скупштинских стао је на земљиште тих одлука и поднео г. министру просвете ово мишљење које наводимо ниже и држи да би се од сталног надзора могле очекиване користи извући само на овај начин

како је то у писменоме акту изложено иначе у ма каквом другом облику он ће бити само од штете.