Učitelj

848 РАСПРАВЕ И ЧААНЦИ

отклонити путем казне. У осталом озбиљан значај жљезда-= стих израштаја потпуно оправдава наше стално тврђење. Без узтезања може се рећи, да 80, болести уха у детињ-= ству бива услед болести гркљана, — горњег душника, и да лечење ушних болести може бити успешно само онда, пошто се излече прво болесни суседни органи, или пак онда кад се једновремено лече. Сем тога, узроци оболевања слуха могу бити: нагомилавање ушне масти, у спољњем слушном пролазу и све јаке дечије болести, које могу проузроковати болести уха.

Како учитељ треба да говори. — Разна лица имају и разну каквоћу гласа. Разлике у обиму и јачини гласа 06јашњавају се анатомским особинама грла и разликом у количини ваздуха који из прса излази. Пошто амплитуда тре· перења највише од свега. упливише на обим гласа, а та је амплитуда тим већа што су гласне жице дуже, то је очевидно, да од дужине гласних жица, у знатној мери, зависи обим гласа. Јачина гласа, као што је познато, одговара величини ваздушног стуба, који се издиже при произношењу звука. Што се тиче темпа, учитељ мора изговарати јасно, застајкујући на интерпукцији и говорити са катедре. Треба у неколпко узети низак тон, говорити полако и разговетно, без јаког подизања гласа и викања.

Каква треба да буде учионица. — Учионица је она средина, која учитељев глас спроводи учениковом уху. Поред осталих услова, глас ће се боље чути Ако је у учионици што већа тишина, и ако су у њој добро постављени сви услови акустички, | Премда и многе од нових зграда, подигнуте по свима хигијенским захтевима, нису уклоњене од уличне ларме, и ретко су учионице тако распоређене да ларма и жагор из суседне улице не смета јасном разумевању учитељевих речи.

Шпекулативни архитекти, тежећи да зграда буде што лепша с поља, не старају се и о условима одјекивања. У доброј учионици учитељев глас, говорећи без напрезања,